Audi e-tron ‘on tour’: tien landen in 24 uur

26 augustus 2019

Tien Europese landen in 24 uur. Dat was de uitdaging die de Audi e-tron aanging om zijn kwaliteiten op lange afstanden te onderschrijven. Hij slaagde glansrijk voor de challenge. Op 20 augustus vertrokken negen journalisten voor de marathonrun van 1.600 kilometer van Slovenië naar Amsterdam. Dankzij zijn grote elektrische actieradius en korte laadstops volbracht de Audi e-tron de tour met succes binnen het etmaal.

Drie Audi’s e-tron 55 quattro met elk drie journalisten aan boord vertrokken op 20 augustus voor een interessante queeste: in 24 uur tijd tien Europese landen aandoen. De 1.600 kilometer lange reis voerde de e-trons van het meer van Bled in Slovenië door Oostenrijk, Italië, Liechtenstein, Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en België uiteindelijk naar Nederland. Op het uitdagende traject onderstreepten de elektrische e-trons hun kracht om ook lange afstanden comfortabel te kunnen overbruggen. Naast zijn grote range bewees vooral de 150 kW snellaadfunctie van de Audi e-tron zijn nut tijdens deze duurtest, voor extra korte laadstops.

Tijd besparen met 150 kW snelladen
Dankzij de mogelijkheid tot 150 kW snelladen bij snellaadstations is de batterij van de Audi e-tron binnen 30 minuten alweer 80 procent vol, wat veel tijd scheelt bij lange reizen en uitdagingen als deze. Bij alle zeven laadstops tijdens de 24-uurstrip – in Karinthië, Zuid-Tirol, het Vorarlgebergte, Zürich, de Eifel en bij Luik – werd gebruikgemaakt van deze snellaadoptie.

Perfecte combinatie van performance en efficiency
Vanwege het uiteenlopende topografische karakter van de route konden de drie Audi’s e-tron 55 quattro hun sterke punten maximaal laten gelden. In de Alpen werden het maximumvermogen en –koppel van respectievelijk 300 kW en 664 Nm bergop regelmatig aangewend. Bergaf bewees met name de indrukwekkende energierecuperatiemodus van de e-tron zich nadrukkelijk, waarbij tot 220 kW en 300 Nm wordt opgewekt en omgezet in elektriciteit, de huidige maatstaf op dit gebied. Elektrische quattro all-wheel drive waarborgde volop grip en een flinke dosis sportiviteit. Op de vlakkere stukken langs de Rijn, in België en Nederland werd die geavanceerde technologie ondersteund door de slimme aerodynamica, goed voor een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,27, voor een verder verlaagd energieverbruik.

Terug naar nieuwsoverzicht