Audi onthult in Las Vegas interieur nieuwe TT

10 januari 2014 Interieur nieuwe Audi TT

Op de toonaangevende consumentenelektronicabeurs CES in Las Vegas (t/m 10 januari) laat Audi het interieur van de komende Audi TT zien. De nieuwe TT die medio dit jaar op de markt komt, is het eerste productiemodel van het merk dat beschikt over de Audi virtual cockpit met een volledig digitaal instrumentenpaneel. Daarnaast toont Audi op de CES in Las Vegas nog meer innovaties die het merkmotto ‘Voorsprong door techniek’ bekrachtigen.

De derde generatie van de Audi TT stelt de bestuurder nog meer in staat hightech te ervaren, niet alleen als het gaat om pure sportwagenprestaties, maar vooral ook op het gebied van elektronica en connectiviteit.

Eerste met Audi virtual cockpit
Als eerste productiemodel van het merk beschikt de nieuwe Audi TT over Audi virtual cockpit. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal en bevindt zich direct in het blikveld van de bestuurder. Hierdoor werd het mogelijk de centrale MMI-display te laten vervallen. Voor de interieurontwerpers leidde dat tot extra vrijheid. In de nieuwe TT vertaalt zich dat in een zeer ranke vormgeving van het dashboard.

Vorm en functie
Het interieur van de nieuwe TT heeft bijzondere accenten waarin vorm en functie perfect samen gaan. De ronde uitstroomopeningen voor de ventilatie zijn een klassiek TT-stijlelement. Nieuw is echter dat de bedieningselementen en displays van de airconditioning erin zijn geïntegreerd.

12,3-inch display met 3D-effecten
De bestuurder van de nieuwe Audi TT beschikt over een 12,3-inch TFT-display. Dit valt op door haarscherpe detaillering en fraaie 3D-effecten. De uitermate krachtige Nvidia Tegra 30-processor speelt hierbij een belangrijke rol. Er zijn twee weergavemogelijkheden. Bij de klassieke weergave ziet de bestuurder de snelheidsmeter en de toerenteller op de voorgrond. In de Infotainment-modus worden deze instrumenten kleiner weergeven. Functies als navigatie krijgen dan voorrang.

Bestuurder centraal
Alle elementen van Audi virtual cockpit zijn letterlijk op de bestuurder gericht. Het multifunctionele stuur (aan de onderzijde afgevlakt) speelt een belangrijke rol omdat hiermee vrijwel alle functies zijn te bedienen, inclusief die van het infotainmentsysteem. Het gebruiksgemak is groot omdat het ‘menu’ veel lijkt op dat van een smartphone. Zelfs een tekstzoekfunctie (MMI search) is inbegrepen. Ook het veelgeprezen MMI touch maakt deel uit van het slimme bedieningsconcept. Hiermee kan de bestuurder bijvoorbeeld ‘scrollen’ en in-/uitzoomen. De nieuwe TT heeft stevige sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen.

Voorsprong door Techniek: praktijkvoorbeelden in Las Vegas
Naast de introductie van het interieur van de TT toont Audi in Las Vegas nog meer vooruitstrevende technologieën. Zo is er de Audi Sport quattro laserlight concept. De verlichting hiervan is uitermate innovatief: Matrix LED-hoofdverlichting wordt hierbij gecombineerd met laserlicht. Laserlicht is nog helderder, veiliger en krachtiger dan LED-verlichting. De reikwijdte van laserlicht bedraagt bijna 500 meter (circa vijf voetbalvelden). De R18 e-tron quattro raceauto’s die dit jaar aan  de start komen van de 24 uur van Le Mans zijn uitgerust met laserlicht. Audi zal tevens het eerste merk zijn dat laserlicht op een productieauto aanbiedt. Matrix LED zoals leverbaar op de Audi A8 is de meest geavanceerde vorm van autoverlichting van het moment. Dat zit hem in de ‘daglichtkwaliteit’ en de mogelijkheden om LED’s individueel aan te sturen (elektronisch). Zo is altijd de maximale lichtopbrengst mogelijk zonder tegenliggers te verblinden.

Steeds kleiner en krachtiger
Audi heeft diverse assistentiesystemen in ontwikkeling die een hoge mate van autonoom rijden én inparkeren mogelijk maken. In 2013 kreeg Audi als eerste autofabrikant toestemming van de autoriteiten in Nevada (USA) om op de openbare weg autonoom rijdende auto’s te testen. Vorig jaar nog was de benodigde technologie zo omvangrijk dat het complete bagagecompartiment van de testauto’s ermee werd gevuld. Inmiddels is de omvang van het zogenaamde zFAS (Fahrassistenzsteuergerät) teruggebracht tot het formaat van een laptop. zFAS is vrijwel productieklaar.

De dataturbo: 4G LTE
Audi was de eerste autofabrikant die UMTS-modules voor dataverkeer in zijn productiemodellen aanbood. Nu is Audi ook het eerste merk dat internet via 4G LTE (Long Term Evolution) beschikbaar heeft. Een 4G LTE-verbinding geldt als ‘dataturbo’ doordat hij tot wel drie keer sneller is dan bijvoorbeeld 3G. Zodoende kan de bestuurder bijvoorbeeld gebruikmaken van bijvoorbeeld navigatie met beelden van Google-Earth/Google Street View, online verkeersinformatie en van social media als Facebook en Twitter. Ook bij komende Car-to-X-functies waarbij auto’s onderling én met de infrastructuur verbonden zijn, speelt 4G LTE een belangrijke rol. 4G LTE is nu al beschikbaar voor de Audi A3 en A8.

Terug naar nieuwsoverzicht