Benzine, diesel, elektrisch of toch iets anders?

31 juli 2019

Wanneer u anno 2019 een auto wilt kopen, kunt u kiezen uit maar liefst zes verschillende aandrijfsystemen. Wat voor auto past het beste bij uw autogebruik? We informeren u hieronder over de meest voorkomende fossiele brandstoffen en aandrijfsystemen, leggen uit wat het beste past bij welke situatie en wat bijvoorbeeld het omslagpunt voor diesel is.

Om de juiste keuze te maken, kunt u het beste beginnen met een goede rekensom. U gaat daarbij alle autokosten berekenen, waardoor u uitkomt op een autoprijs per kilometer. Bij deze berekening houdt u rekening met de wegenbelasting, de aanschafprijs, afschrijving, verzekering, onderhoud en het gemiddelde verbruik per kilometer. Hiervoor zijn allerlei handige websites beschikbaar die u helpen bij de keuze voor de juiste brandstof.

Autoweek heeft een handige tool waarmee u gemakkelijk de rijkosten per kilometer of per maand kunt berekenen. Hierbij vult u het kenteken of de gegevens van de auto in, de huidige kilometerstand, het aantal kilometers per jaar en de gebruiksperiode in. Zo hoeft u niet zelf de som te maken, dat doet Autoweek voor u.

Elektrische auto’s

De elektromotor zorgt bij een elektrische auto voor de aandrijving. In de auto is een accupakket geïnstalleerd waar de motor zijn energie vandaan haalt. De accu’s van elektrische auto’s worden opgeladen via het lichtnet. Laadpalen zijn een bekende oplossing maar het kan vaak ook met behulp van de gewone stekker.

De afgelopen jaren is de populariteit van de elektrische auto sterk toegenomen, dit is ten goede gekomen aan de laadinfrastructuur in Nederland. Er zijn steeds meer laadpalen beschikbaar en langs de snelweg duiken ook alsmaar meer snellaadpunten op.

Bekijk voorraad elektrisch

Elektrisch rijden is een andere ervaring dan het rijden in auto’s met fossiele brandstoffen.
We zetten een aantal voor- en nadelen op een rij.

✓Voor zakelijke rijders: de wettelijke bijtelling ligt een stuk lager. Lees hier meer over de bijtellingsregels van 2019 en 2020.

✓Voor particulieren: u betaalt geen motorrijtuigenbelasting en geen BPM.

✓Elektrisch rijden is beter voor het milieu, helemaal als u de accu oplaadt met groene stroom.

✓De auto is een stuk stiller omdat de elektromotor minimaal geluid geeft.


X De accu opladen kost tijd. Bij snellaadpunten is de accu in twintig minuten (bijna) helemaal opgeladen. Zonder snellaadpunt duurt het meestal drie à vier uur voordat de accu vol is, dit verschilt per type auto.

X De aanschafprijs van een elektrische auto ligt momenteel nog hoger dan bij bijvoorbeeld een benzine-variant. Dat heeft onder andere te maken met de relatief nieuwe technieken die erachter verborgen zitten.

Benzine

De techniek van de benzinemotoren is in de afgelopen tijd ontzettend hard veranderd. Hierdoor zijn ze krachtiger én zuiniger geworden. Een 1.0 benzinemotor met drie cilinders komt u steeds vaker tegen en met een turbo erbij is het niet gek als ze bijna of meer dan 100pk leveren.

Wanneer u maximaal 30.000 kilometer per jaar rijdt, is een benzineauto een logische en voordelige keuze. Voorheen lag het omslagpunt benzine of diesel rond de 20.000 kilometer per jaar, maar doordat het verschil in brandstofprijzen kleiner is geworden en benzinemotoren tegenwoordig zuiniger zijn, is dit kantelpunt naar boven bijgesteld. Via deze link kunt u gemakkelijk het omslagpunt benzine diesel berekenen.

Bekijk voorraad benzine

De voor- en nadelen:

✓Groot aanbod.

✓Lage wegenbelasting.

✓Benzinemotoren zijn de afgelopen jaren veel krachtiger geworden. Hierdoor accelereren ze vlot van 0 naar 100km/u.

✓Benzinemotoren stoten nauwelijks fijnstof uit.

✓Benzineauto’s wegen minder dan de diesel en elektrovarianten.


X Brandstofverbruik ligt vaak hoger dan bij diesel.

X Prijs voor een liter brandstof ligt hoger dan diesel.

X Benzinemotoren gaan vaak minder lang mee dan dieselmotoren;

Diesel

In de afgelopen jaren is de dieselauto vaak slecht in het nieuws geweest, maar momenteel wint hij weer aan populariteit. Begin juli deed TNO-onderzoeker Norbert Ligterink de uitspraak dat ‘de moderne dieselmotor zo slecht niet is’. De nieuwe generatie diesels zijn zeer geschikt wanneer u 30.000 kilometer per jaar of meer rijdt.

Een auto met een dieselmotor rijdt anders dan een benzineauto. Over het algemeen heeft een diesel meer koppel. Dat betekent onder andere dat hij meer trekkracht heeft bij lagere toeren; ideaal wanneer bijvoorbeeld als hij een caravan moet trekken. Een ander voordeel van een diesel is dat deze over het algemeen een grotere actieradius heeft dan bijvoorbeeld een benzine- of elektrovariant. Een actieradius van meer dan 1.000 kilometer is niet ongewoon.

Bekijk voorraad diesel

De voor- en nadelen:

✓Groot aanbod.

✓Zuinige motoren.

✓Minder CO2 uitstoot dan benzinewagens.

✓Een dieselmotor heeft over het algemeen een langere levensduur dan een benzinemotor.


X Minder geschikt voor korte afstanden of stadsverkeer.

X Hogere wegenbelasting dan een benzine.

X Minder zekerheid voor de toekomst in verband met bijvoorbeeld milieuzones in grotere steden.

X De aanschafprijs van een dieselauto ligt meestal hoger dan een benzineauto.

Heeft u persoonlijk advies nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze verkoop- en mobiliteitsadviseurs helpen u graag om de juiste keuze te maken.

Contact

Hybride

Hybrideauto’s hebben de klassieke brandstofmotor in combinatie met een elektromotor.  Er zijn hierbij twee varianten; auto’s die niet met een stekker opgeladen kunnen worden (1.) en auto’s die dat wel kunnen, ook wel PHEV of Plug-in Hybride genoemd (2.).

  1. Deze auto’s hebben een relatief kleine accu. Ze rijden dan ook maar heel korte afstanden volledig elektrisch, de elektromotor werkt vooral ondersteunend. Deze accu wordt opgeladen tijdens het rijden. Zo wordt de energie die vrijkomt bij het remmen opgeslagen in de accu. Deze techniek zorgt voor een lagere CO2 uitstoot.
  2. De PHEV’s hebben een krachtigere elektromotor. Meestal hebben deze elektromotoren een theoretische actieradius van 50 kilometer, waardoor u korte stukken volledig elektrisch kunt rijden. In combinatie met de verbrandingsmotor heeft een Plug-In Hybride vaak veel power voor handen. Een gecombineerd vermogen van meer dan 200pk is niet vreemd.
Bekijk voorraad benzine

Hybride auto’s zijn zeer geschikt in de stad, in de file en voor stukken snelweg. De voor- en nadelen op een rij:

✓Zuinigere motoren, met een hybride voertuig staat u minder vaak aan de pomp. Dat scheelt mooi in de portemonnee.

✓Minder CO2 uitstoot, helemaal in de stad is de elektromotor in zijn element. De brandstofmotor wordt dan vaak niet gebruikt. Nauwelijks vieze lucht dus uit uw auto!

✓Milieubewuste keuze. Met de juiste rijstijl kan veel milieuwinst behaald worden.


X Vaak zwaardere auto’s door de elektro- én de brandstofmotor.

X Beperkt aanbod.

X Vaak minder laadruimte. Het accupakket in combinatie met de brandstofmotor nemen in sommige gevallen kofferbakruimte in beslag.

Heeft u persoonlijk advies nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze verkoop- en mobiliteitsadviseurs helpen u graag om de juiste keuze te maken.

Contact Naar de voorraad
Terug naar nieuwsoverzicht