Debuut Audi R8 e-tron piloted driving concept op CES Asia

28 mei 2015

Audi heeft op de CES Asia in Shanghai een doorontwikkelde versie van de elektrisch aangedreven high-performance Audi R8 e-tron gepresenteerd. 340 kW aan vermogen, een sprint van 0-100 km/u in 3,9 seconden en een rijbereik van 450 km zijn de naakte cijfers van de technologische conceptauto. Bovendien is het studiemodel voorzien van technologieën waarmee het in staat is geheel zelfstandig te rijden.

De Audi R8 e-tron piloted driving conceptauto is gebaseerd op het multimateriaal Space Frame van de productieversie van de nieuwe Audi R8. Dankzij speciale aanpassingen aan de carrosserie en wielen realiseert de Audi R8 e-tron piloted driving een lage Cw-waarde van 0,28. De voorzijde en flanken onderscheiden zich door speciaal voor de e-tron ontworpen verlichtingsoplossingen.

Eigen batterijproductie
De T-vormige batterij is geïntegreerd in de structuur van de tunnelconsole achter het inzittendencompartiment. Het lage zwaartepunt versterkt de dynamische rijeigenschappen van de R8 e-tron piloted driving nog verder. De hoogvoltage batterij vertrouwt op een nieuwe lithium-ion technologie die voor het eerst specifiek is ontworpen voor het aandrijfsysteem van een compleet elektrische auto. Vergeleken met het oorspronkelijke technologische platform is de capaciteit van de batterij toegenomen van 49 kWh tot ongeveer 92 kWh. Audi produceert deze hoogvoltage batterij zelf.

Vergroot rijbereik
De Audi R8 e-tron piloted driving heeft een elektrische actieradius van 450 kilometer in plaats van voorheen 215 kilometer. De energiedichtheid werd vergroot van 84 Wh/kg naar 154 Wh/kg. Verder heeft Audi’s sportwagen het Combined Charging System (CCS) aan boord, waarmee opladen mogelijk is met zowel direct- als wisselstroom. Daarmee kunnen kopers de grote batterij in minder dan twee uur opladen.

Terug naar nieuwsoverzicht