Sterke resultaten Audi over 2017, toekomstplannen in stroomversnelling

15 maart 2018

De Audi Groep heeft over 2017 een uitstekende omzet en een positief resultaat geboekt. Voor het eerst passeerde de omzet de grens van € 60 miljard, wat meer dan een verdubbeling betekent ten opzichte van acht jaar geleden. Met een bedrijfsresultaat van € 4,7 miljard na speciale voorzieningen ligt de winstmarge met 7,8 procent binnen het beoogde doel. In 2018 introduceert Audi meer nieuwe modellen dan ooit tevoren, inclusief zijn allereerste puur elektrische auto. Daarnaast investeert Audi op grote schaal in de toekomst en implementeert het merk een uitgebreid pakket aan maatregelen op weg naar een winstgevende herstructurering van zijn business model, als onderdeel van de ‘Audi. Vorsprung. 2025’ strategie.

“In 2017 hebben we onze veerkracht onderstreept en bovenal een helder masterplan samengesteld voor de komende jaren,” aldus Rupert Stadler, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG. “We zijn voornemens om een voorloper te worden in de enorme ommezwaai binnen onze industrie. Tot 2022 zullen we voor ontwikkelingsactiviteiten en investeringen alleen al € 40 miljard vrijmaken. We stomen Audi klaar voor dit doel via ons Actie & Transformatie plan.”

Audi’s Actie & Transformatie plan heeft tot doel om tot 2022 zo’n € 10 miljard aan positieve inkomsteneffecten te bewerkstelligen en de herstructurering van de organisatie met het oog op toekomstige business modellen te versnellen. Met het Actie & Transformatie plan moet bijvoorbeeld de procesefficiency in technische ontwikkeling tot zelfs 30 procent verbeteren, mede als gevolg van een nadrukkelijke focus op virtuele ontwikkeling. Met het oog op die intensieve transformatiefase binnen de Groep heeft Audi meer dan een derde aan extra trainingsbudget vrijgemaakt, tot € 0,5 miljard in 2025.

e-Focus

Tevens gaat Audi de elektrificatie van zijn modelprogramma verder verbreden. Voor de elektrische mobiliteit van morgen werkt het merk nauw samen met Porsche en Volkswagen. Het resultaat daarvan worden voertuigplatformen die zonder compromissen volledig zijn ontwikkeld voor elektrisch rijden. Al in 2025 zal Audi meer dan twintig geëlektrificeerde modellen leveren die samen naar verwachting goed zullen zijn voor een derde van de totale Audi-verkopen.

Historisch productoffensief in 2018

Met meer dan twintig productlanceringen dit jaar stevent Audi af op het grootste productoffensief in de historie van het merk. Audi introduceert nieuwe uitvoeringen in zes van zijn modelseries. Eind dit jaar volgt bovendien de Audi e-tron, het allereerste volledig elektrische productiemodel van het merk. Deze SUV is geschikt voor snelladen tot 150 kiloWatt, waarmee hij binnen een half uur weer gereed is voor het verslinden van lange afstanden.

Terug naar nieuwsoverzicht