Aerodynamische finesse: ŠKODA steunt Olympische wielrenner

12 augustus 2016 SKODA - wielrennen

Tijdens de Olympische Zomerspelen in Rio strijdt profrenner Pavel Kelemen in twee wielrendisciplines voor een plek op het podium. De 25-jarige Tsjech maakt gebruik van ŠKODA’s uitgebreide technische kennis. Met behulp van de nieuwste luchtwervelinggegevens en moderne cameratechnologieën – technieken die normaliter uitsluitend worden aangewend bij de ontwikkeling van prototypen voor toekomstige auto’s – hebben de specialisten van ŠKODA de aerodynamische prestaties van de Olympische atleet en zijn fiets onderzocht. Een nauwkeurig 3D-model en de daaruit afgeleide CFD-simulatie laten precies de luchtwervelingen zien die zich rondom Kelemen en zijn fiets ontwikkelen. Deze geavanceerde technologie biedt de atleet de perfecte ‘finishing touch’, vooral gezien zijn postuur.

In de strijd om de Olympische medailles kan het verschil tussen winnen en verliezen bij het wielrennen zich beperken tot slechts enkele tienden van een seconde. Net als bij de autosport speelt optimale aerodynamica een cruciale rol. Naast hard trainen vertrouwen de profs tegenwoordig dus ook op aerodynamische finetuning. Hoe lager de luchtweerstand van de sporter en fiets, des te groter de kans om op het podium te eindigen.

Dankzij de steun van ŠKODA – officieel sponsor van het Tsjechische Olympisch Comité – kreeg de getalenteerde Tsjechische wielrenner Pavel Kelemen de mogelijkheid gebruik te maken van de allernieuwste luchtwervelingsonderzoeken in zijn voorbereiding voor de Olympische Spelen in Rio. Allereerst werden daarvoor de atleet en zijn fiets ‘gescand’. Met behulp van 150 high-definition camera’s creëerden de aerodynamicaspecialisten van ŠKODA vervolgens een driedimensionaal beeld van de wielrenner op zijn fiets. ŠKODA gebruikt deze technologie normaal gesproken in het diepste geheim voor de ontwikkeling van prototypen. Op basis van de verkregen data produceerde de aerodynamica-afdeling van ŠKODA een zogenaamde CFD-simulatie die alle windwervelingen tot in de kleinste details laat zien.

Samen met Kelemen’s trainer, Petr Klimeš, werd de verkregen digitale informatie nauwgezet geëvalueerd en geanalyseerd. Het resultaat: dankzij kleine aanpassingen in zijn houding kan de wielerprof ongewenste luchtstromen rond zijn helm, schouders, schenen en heupen minimaliseren of zelfs voorkomen. De gestroomlijnde fiets, die al zeer doordacht ontworpen is, biedt nauwelijks nog ruimte voor verbetering. Desondanks hadden de specialisten nog een bruikbare tip om de luchtwerveling net naast de velgranden te beperken.

Terug naar nieuwsoverzicht