Jouw kofferbak als brievenbus – wanneer is het zo ver?

23 september 2021

Nederland gaat weer naar kantoor en dus staat de postbode vaker voor een dichte deur. Als hij jouw pakketje toch eens kon achterlaten in de kofferbak van je ŠKODA…

Het idee is simpel: je auto gebruiken als brievenbus. De uitvoering heeft daarentegen veel voeten in de aarde, maar is de moeite waard. Het zou internetshoppers veel tijd en gedoe schelen. De nieuwe Simply Clever-oplossing wordt op dit moment getest en heeft al een naam: Car Access.

Car Access testen in Praag

Tijdens een bedrijfsevenement in 2017 werd het idee voor Car Access voor het eerst geopperd. De eerste praktijktests begonnen in 2019 en op dit moment start een belangrijke pilotfase in Praag. Als alles meezit, wordt de proeffase tegen het einde van het jaar succesvol afgerond. Daarna rolt ŠKODA het systeem uit in andere steden in binnen- en buitenland. Zoals het nu lijkt, wordt 2022 het jaar van Car Access.

De Car Access-service werkt met de meeste ŠKODA-modellen vanaf 2019, met uitzondering van de ENYAQ iV, de KAMIQ en de SCALA. Die krijgen de ondersteuning later. Om gebruik te maken van Car Access heb je straks een servicepakket genaamd ŠKODA Care Connect: Remote Access nodig. Vervolgens moet je zelf de functie activeren waarmee de auto op afstand kan worden ontgrendeld.

Koerier kan je auto maar één keer openen

Achter het simpele idee gaat geavanceerde techniek schuil. Die maakt het mogelijk voor een koerier of postbode om een pakket in een auto af te leveren zonder enige interactie met de klant. Met behulp van een app op zijn telefoon kan hij de auto vinden, ontgrendelen en weer afsluiten. Uiteraard is de service ontwikkeld met de grootst mogelijke aandacht voor veiligheid. De koerier kan de auto maar één keer ontgrendelen en alleen binnen een door de klant goedgekeurd tijdvak.

ŠKODA werkt samen met een paar grote webwinkels in Tsjechië om het bestel- en bezorgproces te testen. De ene webshop werkt met een simpele ‘Bezorg in auto’-knop, terwijl je bij de andere eerst je thuisadres moet invoeren en vervolgens een mail van de bezorgdienst krijgt met de mogelijkheid om het pakketje naar je auto te sturen. De pilotfase in Praag zal ook inzicht geven welke aanpak het prettigst werkt.

Zo wordt het pakketje bezorgd

Op de dag van bezorging parkeer je je ŠKODA in de directe omgeving van het opgegeven adres. Dat kan thuis zijn of op het werk, maar altijd op een eenvoudig te bereiken locatie. Dus niet in een afgesloten parkeergarage, waar de koerier niet naar binnen kan en zijn telefoon of jouw auto een slecht bereik hebben.

Het pakketje bezorgen is simpel: de koerier gebruikt GPS om de auto te vinden en stopt vlakbij. Hij ontgrendelt de auto met een app, legt het pakketje in de kofferbak en dubbelcheckt of de auto weer is afgesloten. Missie volbracht. Aan het eind van de werkdag rijd je simpelweg met je nieuwe aanwinsten naar huis.

Als Car Access echt vaart gaat lopen, ontvang je voortaan ook je dagelijkse boodschappen en je stomerijbestelling in de kofferbak. Het is maar goed dat de modellen van ŠKODA zo’n grote kofferbak hebben…

Terug naar nieuwsoverzicht