MEB-platform

22 april 2020

Škoda elektrisch: de voordelen van het MEB-platform

De Škoda ENYAQ heeft een primeur. Het is de eerste elektrische Škoda op basis van het nieuwe MEB-platform van de Volkswagen Groep. Wat betekent ‘MEB’ eigenlijk, en wat zijn de voordelen voor de automobilist?

Škoda timmert hard aan zijn elektrische toekomst. Vorig jaar werden de SUPERB iV en de CITIGOe iV gelanceerd en dit jaar verschijnt de Škoda ENYAQ. Hij staat op een compleet nieuwe bodemplaat, door Volkswagen speciaal ontworpen voor volledig elektrische auto’s. Je mag het platform bij zijn Duitse naam noemen – Modulaire E-Antriebs Baukasten – maar wij houden het kort en krachtig en spreken van het MEB-platform.

Wat is het MEB-platform?

Het MEB-platform ziet er een beetje uit als een skateboard: de bodemplaat waarin het accupakket is opgenomen ‘draagt’ de hele auto. Doordat alle accu’s onder de vloer zitten, merk je eigenlijk niet dat ze in de auto zijn geïntegreerd. Bovendien gaat het rijplezier erop vooruit, want het lage zwaartepunt bevordert de wegligging.

Het accupakket voorziet twee elektromotoren van stroom: de ene is verbonden met de voorwielen en de andere met de achterwielen. Ze geven de Škoda ENYAQ een gezamenlijk vermogen van 306 pk en vierwielaandrijving. Dus reken maar dat het optrekken rap gaat. De actieradius is afhankelijk van het gekozen accupakket en kan tot wel 500 kilometer bedragen.

Wat zijn de voordelen van het MEB-platform?

We vragen Christian Strube, hoofd Technische Ontwikkeling bij Škoda, naar de voordelen van het MEB-platform. Hij steekt enthousiast van wal: “Het accupakket zit volledig in de vloer en lijkt op een reep chocola, met van die blokjes. Door te werken met blokjes, kunnen we op een bijzonder efficiënte en goedkope manier een heleboel batterijcellen inbouwen.”

Het accupakket in het chassis zorgt niet alleen voor een laag zwaartepunt. “De plaatsing in de vloer brengt andere voordelen met zich mee. Ga maar na: als de batterij in de kofferbak zou zitten, dan bleef er niet veel ruimte over voor bagage. Als-ie in de middentunnel zou zitten, dan werd de tunnel zo breed en hoog dat de bestuurder en de bijrijder naar elkaar moesten zwaaien. Het accupakket is nu zo geplaatst, dat je er amper iets van merkt.”

“In de Škoda ENYAQ zit je ongeveer tien centimeter hoger dan in de nieuwe Škoda OCTAVIA. Dat beschouw ik als een voordeel. Want je hebt een beter zicht en je zit net zo comfortabel als in een SUV. Aangezien de auto geen verbrandingsmotor heeft, kunnen we de voorkant kort houden. Hierdoor voelt het interieur ruim aan en dat is het ook, vooral de beenruimte van de inzittenden is riant.”

“Het MEB-platform is flexibel. Het werkt met accupakketten van verschillende formaten. Klanten kiezen de batterij die bij hun rijstijl en praktische eisen past. Door nauw samen te werken met andere merken binnen de Volkswagen Group en door grote aantallen te produceren, weten we ook nog een prijsvoordeel te behalen.” Op die manier bieden elektrische modellen op basis van het MEB-platform een typisch Škoda-kenmerk: value for money.