Team LottoNL-Jumbo rijdt Tour met innovatieve volgauto’s

10 juli 2018

In de Tour de France wordt het verschil niet alleen met trainingsarbeid gemaakt; ook het materiaal en de uitrusting moeten van hoog niveau zijn. Team LottoNL-Jumbo heeft in de Ronde van Frankrijk de beschikking over een vernieuwende, innovatieve ploegleidersauto van ŠKODA. Het interieur daarvan inclusief alle (digitale) communicatie-apparatuur is helemaal afgestemd op de behoeften van de ploegleider achter het stuur en de mechanieker op de achterbank. De aanpassingen in de auto zorgen voor accurate en actuele koersinformatie die het mogelijk maakt om snel de juiste keuzes te maken en daarmee succesvol te kunnen zijn.

Tactiek en informatie zijn in de koers belangrijke schakels in de jacht op succes. Vanuit de volgauto’s wordt onder meer de bevoorrading geregeld, technische ondersteuning verleend, tactiek uitgestippeld en informatie tussen ploegleider en renners uitgewisseld. ŠKODA en Team LottoNL-Jumbo doen dat tijdens de 2018-editie van de Tour de France vanuit een zeer geavanceerde Tour-auto met innovatieve ingebouwde apparatuur en software.

Informatie: altijd actueel en in realtime

Zo zorgt een applicatie er bijvoorbeeld voor dat de teamleiding vóór vertrek actuele koersinformatie kan inladen en deze kan opvragen in de wedstrijd. Het sportieve verleden van een concurrent is dan binnen een paar tellen bekend. Ook is het mogelijk om via WiFi en 4G wedstrijdbeelden in de auto te ontvangen op een centraal scherm. Achter het stuur van de ploegleider zitten bovendien twee bedieningsknoppen die aangeven welke renner via radiocommunicatie – het fameuze ‘oortje’ – contact zoekt. Met een druk op de knop op het stuur kan de ploegleider ook zelf contact met de renners opnemen.

Meer veiligheid in de auto

In het bijzonder is ook gekeken naar het vergroten van de veiligheid in de volgauto. Met de informatie op het ingebouwde scherm hoeven stafleden van de wielerploeg niet langer met papier te werken, waardoor ze mogelijk worden afgeleid. Daarnaast zijn de reservematerialen op de achterbank, die de mechanieker gebruikt na bijvoorbeeld een valpartij of een technisch mankement, voortaan gezekerd met een beugel met snaplock-systeem. De constructie is met een ISOFIX-bevestiging op de achterbank gemonteerd. Aan de achterkant van de auto zit een camera die laat zien of er bijvoorbeeld renners achter de wagen rijden. De beelden daarvan zijn in de achteruitkijkspiegel te bekijken.

“Innovatie is een speerpunt in ons beleid. Daarom hebben we deze auto samen met ŠKODA ontwikkeld. Dat is in een verrassend korte tijd gerealiseerd,” verklaart Jan Boven, ploegleider van Team LottoNL – Jumbo. “De noviteiten helpen zowel de ploegleiders als de mecaniciens in hun werk. Zo houdt de mechanieker via een app bij welke renners er in de kopgroep zitten, wegrijden of lossen. Hij kan de rugnummers van de desbetreffende renners invoeren, waarna voorin in beeld komt op welke plaats in het klassement de renner staat. Daarnaast is het heel handig dat wanneer een renner ons oproept, zijn naam in het scherm komt te staan. Soms is het onduidelijk welke renner bijvoorbeeld meldt dat hij lek heeft gereden omdat het slecht hoorbaar is. Hierdoor weten we altijd wie om iets vraagt. Het rijden is daarnaast ook veiliger geworden omdat we nu via knopjes op het stuur met de renners kunnen communiceren. We gaan er dus op tal van punten op vooruit.”

Verbonden met wielersport

ŠKODA is nauw verbonden met de wielersport. Het Tsjechische merk ondersteunt de Tour de France al sinds 2004 en is dit seizoen voor de vijftiende keer op rij present als officiële partner en autoleverancier. Daarnaast is het logo van ŠKODA tijdens de drie koersweken dagelijks prominent zichtbaar op de groene trui voor de beste sprinter en bij de finishlijn. Het merk sponsort het puntenklassement voor het vierde achtereenvolgende jaar. Verschillende teams in de Tour-karavaan rijden met auto’s van ŠKODA.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Terug naar nieuwsoverzicht