Caddy Rijhulpsystemen

25 juni 2021

Veilig en comfortabel onderweg met de Caddy Cargo

De nieuwe Volkswagen Caddy Cargo wordt inmiddels volop besteld in Nederland en is op alle fronten helemaal van deze tijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat veel rijders kiezen voor tal van innovatieve assistentie- en rijhulpsystemen die de veiligheid en het reiscomfort van de inzittenden naar een binnen deze klasse ongekend hoog niveau tillen.

De nieuwe Caddy Cargo staat op de meest recente versie van Volkswagen’s MQB-platform. Dit modulaire platform brengt tal van innovatieve assistentiesystemen met zich mee die de bestuurder werk uit handen nemen en de veiligheid op een next level brengen. Vijf assistentie- en rijhulpsystemen zijn volledig nieuw voor de Caddy Cargo, 14 andere zijn sterk verbeterd.

Een primeur voor Volkswagen Bedrijfswagens is Travel Assist. Dit systeem monitort de verkeerssituatie rondom de auto. Vanuit stilstand tot aan de topsnelheid grijpt het systeem in als de bestuurder buiten de wegbelijning dreigt te geraken of van rijstrook wil wisselen wanneer zich ander verkeer in de ‘dode hoek’ bevindt. Gecombineerd met Emergency Assist brengt het systeem de auto tot stilstand als de bestuurder niet op de waarschuwingen reageert.

Travel Assist is gekoppeld aan ACC Adaptive Cruise Control en Lane Assist. Informatie over de situatie op de weg wordt via de Digital Cockpit weergegeven en toont onder meer het aantal beschikbare rijstroken, voertuigen in de buurt van de Caddy Cargo en de respectievelijke afstanden tot deze voertuigen. Het systeem wordt geactiveerd via het multifunctionele stuur.

Travel Assist werkt nauw samen het nieuwe multifunctionele stuurwiel, waarin contactgevoelige sensoren zijn verwerkt. De sensoren reageren als de bestuurder het stuur loslaat. Is dit langer dan 10 seconden, dan volgen een waarschuwingssignaal en een alarm. Reageert de bestuurder nog steeds niet, dan brengt Emergency Assist de Caddy Cargo automatisch tot stilstand.

Trailer Assist toont zijn nut wanneer met een aanhangwagen wordt gereden. Achteruit rijden is voortaan kinderspel. Trailer Assist – een primeur voor compacte bestellers – helpt de bestuurder achteruit te manoeuvreren. Met de knop van de spiegelbediening kan de bestuurder aangeven in welke richting de aanhangwagen gestuurd dient te worden. De Caddy Cargo neemt vervolgens de besturing over, de bestuurder hoeft alleen nog het gas- en rempedaal te bedienen.

Side Assist houdt de ‘dode hoek’ scherp in de gaten. Als de bestuurder van rijstrook wil wisselen terwijl er een ander voertuig naast de Caddy Cargo rijdt, dan volgt een waarschuwing door middel van een signaal in de buitenspiegel. Indien noodzakelijk, grijpt het systeem automatisch in met een stuurcorrectie, om een aanrijding te voorkomen. Wanneer Lane Assist is geactiveerd, stuurt de auto bovendien automatisch terug wanneer de Caddy Cargo buiten de wegbelijning dreigt te raken.

Met Rear Traffic Alert wordt de bestuurder tijdens het achteruit rijden gewaarschuwd voor naderend verkeer achter de auto. Het systeem helpt bij belemmerd zicht om aanrijdingen bij achteruit rijden te voorkomen. Indien noodzakelijk volgt een automatische remingreep.

Park Assist 3.0 helpt de bestuurder bij haaks en fileparkeren. Het systeem identificeert mogelijke parkeerplekken en beeldt de omgeving rond de auto uit op het centrale scherm. De bestuurder wordt gewaarschuwd voor obstakels dicht bij de auto. Wanneer geen reactie volgt op deze waarschuwing, grijpt het systeem automatisch in.

Volkswagen Bedrijfswagens heeft een snelheidsbegrenzer toegevoegd aan de cruise control, die nu automatisch afremt als de ingestelde snelheid wordt overschreden. De verkeerstekenherkenning is verder uitgebreid, terwijl de 190-graden achteruitrijcamera een hogere resolutie heeft gekregen en de bestuurder helpt door middel van indicatielijnen.

ACC: de nieuwste generatie van Adaptive Cruise Control werkt in de Caddy nu over de volledige snelheidsrange en blijft actief in stop-&-go verkeer, zelfs als de auto nu voor langere tijd (tot 15 seconden) stilstaat, zodat hij daarna automatisch weer kan optrekken en wegrijden.

Front Assist met noodrem-, uitwijk- en afsla-assistent: het Front Assist-systeem in de Caddy Cargo biedt een aantal nieuwe functionaliteiten. Het omgevingsmonitoringsysteem – dat werkt op basis van een radarsensor in combinatie met een frontcamera – waarschuwt en doet een remingreep wanneer de Caddy Cargo te dicht in de buurt van een voorligger komt of wanneer er in de stad bij lage snelheden een voetganger oversteekt. In de nieuwe Caddy Cargo worden deze functies nu verder uitgebreid met de herkenning van fietsers, een uitwijkfunctie en de nieuwe afsla-assistent. Als onderdeel van Front Assist helpt de afsla-assistent ongevallen te voorkomen, of de gevolgen van een aanrijding te minimaliseren. Als de auto bij het afslaan een naderende tegenligger herkent, brengt het systeem de Caddy Cargo direct met zicht- en hoorbare waarschuwingen tot stilstand.

Emergency Assist (brengt de Caddy Cargo automatisch tot stilstand in een noodsituatie) is een systeem dat als optie leverbaar is in combinatie met de DSG-automaat en Travel Assist. Zodra de sensoren detecteren dat de bestuurder niet actief stuurt, remt of accelereert, neemt het systeem diverse maatregelen om de bestuurder in diverse stadia te waarschuwen of – wanneer de bestuurder niet reageert – voert het een noodstop uit. Ondertussen voorkomt ACC dat de auto tegen voor- en tegenliggers botst. Tot slot blijft het systeem de remmen bedienen totdat de Caddy Cargo volledig tot stilstand is gekomen. Wanneer de auto helemaal stilstaat, wordt automatisch een noodoproep (eCall) gestart om de hulpdiensten te waarschuwen.

De nieuwe assistentiesystemen van de nieuwe Volkswagen Caddy Cargo op een rij:

  • Emergency Assist (brengt de Caddy Cargo automatisch tot stilstand in een noodsituatie)
  • Side Assist (waarschuwt voor verkeer in de ‘dode hoek’)
  • Trailer Assist (assisteert bij achteruitrijden met een aanhangwagen)
  • Travel Assist (autonoom rijden, level 2)
  • Rear Traffic Alert (waarschuwt voor naderend verkeer bij achteruit rijden)

Daarnaast zijn de volgende systemen in sterk verbeterde vorm leverbaar op de Caddy Cargo:

  • Front Assist (met noodrem-, uitwijk- en afsla-assistent)
  • ACC (Adaptive Cruise Control) met ‘follow to stop’ en Stop & Go i.c.m. DSG-automaat
  • Hill Start Assist (voorkomt achteruit rollen op een helling)
  • Light Assist (grootlichtassistent)
  • Cruise control met snelheidsbegrenzer
  • Lane Assist
  • Vermoeidheidsherkenning
  • Multi Collision Brake (vervolgongeval reductiesysteem)
  • Parkeerhulp voor en achter
  • Park Assist (geautomatiseerd parkeerhulpsysteem)
  • Achteruitrijcamera (camera geïntegreerd in linker achterdeur)
  • Direct metend bandenspanningscontrolesysteem
  • Verkeerstekenherkenning

Binnen het concurrentieveld van de Caddy Cargo zijn drie van de bovengenoemde systemen – Trailer Assist, Travel Assist en het direct metende bandenspanningscontrolesysteem – uniek in deze klasse.

De nieuwe Volkswagen Caddy Cargo is dankzij alle beschikbare assistentie- en rijhulpsystemen ook op veiligheidsgebied maatgevend in zijn klasse. Hij is te bestellen bij De Waal Autogroep en wordt, net als alle andere Volkswagen Bedrijfswagens, standaard geleverd met vier jaar garantie.

Caddy Rijhulpsystemen

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.