Volkswagen Tiguan

1 juli 2020

Vernieuwde Volkswagen Tiguan: ruimte voor elektrificatie en digitalisering

Volkswagen introduceert de vernieuwde Tiguan. De meest succesvolle SUV van Europa wordt leverbaar met geavanceerde plug-in hybridetechnologie en zet de volgende stap op het gebied van digitalisering en connectiviteit. De TDI-modellen worden uitgevoerd met twin dosing-technologie. Naast alle technische noviteiten krijgt de Tiguan ook een nieuwe look. De Nederlandse marktintroductie van de vernieuwde Volkswagen Tiguan staat gepland voor oktober.

De Tiguan is de populairste SUV van Europa en één van de bestverkopende SUV’s wereldwijd. Sinds 2007 zijn er in totaal al meer dan 6 miljoen Tiguans verkocht. Met 911.000 geproduceerde exemplaren was de Tiguan in 2019 wederom de bestseller van Volkswagen. Hij dankt zijn populariteit vooral aan zijn veelzijdigheid. De Tiguan is ruim en comfortabel, er is keuze uit voorwiel- en vierwielaandrijving, de motorenrange is breed en hij kan tot 2,5 ton trekken.

Een nieuw gezicht

De vernieuwde Tiguan is direct herkenbaar aan de nieuwe grille, die speciaal voor de SUV’s van Volkswagen is ontworpen. Samen met de hogere motorkap, bredere LED-koplampen en nieuwe bumpers komt de Tiguan daarmee nog krachtiger voor de dag. Op de achterzijde bevindt de Tiguan-belettering zich nu onder het VW-logo.

Tiguan eHybrid

Voor het eerst is de Tiguan er ook met geavanceerde plug-in hybridetechnologie. De Tiguan eHybrid heeft een aandrijflijn met een systeemvermogen van 180 kW/245 pk. Als de batterij voldoende is opgeladen, start de Tiguan altijd in de 100% elektrische E-MODE. Met volledig geladen accu bedraagt de elektrische actieradius 50 kilometer* (WLTP). Dat betekent dat de meeste gebruikers hun dagelijkse ritten volledig elektrisch en dus fluisterstil en lokaal emissievrij kunnen afleggen. In E-MODE is de topsnelheid van de Tiguan eHybrid, die later dit jaar bestelbaar wordt, begrensd op 130 km/u. In Hybrid-modus slaat de Tiguan tijdens langere ritten voldoende energie op om op de plaats van bestemming elektrisch te kunnen rijden. In deze stand ondersteunt de elektromotor tevens de efficiënte TSI-benzinemotor, bijvoorbeeld door bij het accelereren een extra boost te verzorgen. De GTE-modus, die is te activeren via een knop naast de DSG-keuzehendel, staat voor maximale sportiviteit. In deze stand is het volledige systeemvermogen beschikbaar.

Digitaal en connected

De Tiguan maakt nu gebruik van digitale touchpanelen in plaats van bedieningsknoppen. Zo is er een module met touchbuttons en -sliders voor alle klimaatfuncties. Optioneel kunnen deze knoppen ook gebruikt worden voor de bediening van de verwarming van de stoelen, voorruit en achterruit en om het airco-menu te openen. Een digitale versie van het nieuwe multifunctionele stuurwiel met verlichte ‘touch-eilandjes’ en touchsliders is eveneens optioneel. De Tiguan heeft standaard verlichte USB-C-poorten onder de airco-module.

De vernieuwde Tiguan maakt gebruik van het nieuwe MIB3-infotainmentsysteem met een online connectivity unit (OCU) en geïntegreerde eSim. Hiermee komen de online diensten van We Connect (onbeperkte gebruiksduur) en We Connect Plus (gedurende 1 jaar gratis) onder handbereik. Afhankelijk van de uitvoering maakt het MIB3-systeem nieuwe features als stembediening (natural voice control) mogelijk en biedt het toegang tot streaming diensten als Apple Music. Dankzij het nieuwe infotainmentsysteem zijn vele instellingen te personaliseren én op te slaan in de cloud. Via het Volkswagen ID zijn deze settings ook in andere Volkswagen-modellen te gebruiken. Ook de draadloze verbinding van App-Connect Wireless voor Apple CarPlay en Android Auto is nu beschikbaar voor de Tiguan. Een sound system (480 W, 10 speakers) van Harman Kardon is als optie te bestellen.

Nieuwe assistentie- en lichtsystemen

IQ.DRIVE is de paraplu voor alle systemen die de bestuurder bij het rijden ondersteunen. Travel Assist, dat is te activeren met een knop op het stuur, staat voor de volgende stap in rijden met assistentie. In de Tiguan is dit systeem in staat om bij snelheden tussen 0-210 km/u (tussen 30-210 km/u voor handgeschakelde versies) de besturing en het gasgeven en remmen over te nemen. Hiervoor maakt Travel Assist gebruik van de Adaptive Cruise Control en Lane Assist. Ook als Travel Assist actief is, dient de bestuurder de handen aan het stuur te houden. Het stuur is uitgevoerd met touch-detectie om dit te monitoren. Indien nodig volgt een waarschuwing.

De nieuwste generatie Adaptive Cruise Control (ACC) maakt gebruik van camerabeelden en GPS-informatie van het navigatiesysteem. Op basis van bijvoorbeeld informatie over snelheidslimieten, bochten en rotondes past ACC automatisch de snelheid aan. Front Assist is standaard in de nieuwe Tiguan. Dit systeem reageert nu nog beter op voetgangers die in complexe verkeerssituaties oversteken. Lane Assist is ook verbeterd: het herkent wegmarkeringen als groenstroken nu nog beter.

De nieuwe Tiguan is ook leverbaar met IQ.LIGHT LED-Matrix koplampen. Met 24 LED’s in elke koplampmodule zijn diverse (interactieve) lichtfuncties te activeren en op de weg te projecteren. Ook nieuw is de ‘vegende’ animatie van de LED-richtaanwijzers in de koplampen. In de Tiguan Elegance hebben ook de richtingaanwijzers van de nieuwe achterlichtunits deze vegende animatie.

Nieuwe Tiguan-range

De Tiguan-range bestaat uit de Tiguan Life, de luxe Tiguan Elegance en de sportief getinte Tiguan R-Line. Alle modellen zijn standaard uitgevoerd met LED-koplampen, een proactief inzittendenbeschermingssysteem in combinatie met Front Assist, het nieuwe multifunctionele stuurwiel, een infotainmentsysteem met minimaal een 6,5 inch display en We Connect en We Connect plus.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.