De geschiedenis van Audi quattro

20 januari 2021 Audi ur quattro

Meer dan 40 jaar geleden verraste Audi de autowereld met zijn eerste quattro model. Op de autotentoonstelling van Genève onthulde Audi in maart 1980 de ‘quattro coupé’. Een auto met een techniek achter de wielen die is uitgegroeid tot een hoeksteen van het merk. Anno 2021 heeft Audi inmiddels méér dan 10,5 miljoen auto’s geproduceerd met de quattro-techniek.

In Genève stal de Audi quattro de show. Dit was de eerste personenauto met permanente vierwielaandrijving – en de vijfcilinder turbomotor (147 kW/ 200 pk) maakt het een zeer sportieve.

Begin van de Audi quattro

In 1977 begon Audi met het ontwikkelen van een personenauto met vierwielaandrijving. Jörg Bensinger, geestelijk vader van Audi quattro, was aanwezig bij een aantal testdagen van Volkswagen en Audi. De Audi 100 die hij testte, behaalde totaal niet de resultaten die hij voor ogen had. De terreinwagen Volkswagen Iltis deed dat wel. Na een testrit in de Iltis kwam Bensinger met het idee om de vierwieltechniek van de Volkswagen te combineren met de techniek van Audi.

Op een besneeuwde bergweg in Oostenrijk werden de eerste tests gedaan met deze mix. Het prototype was gemaakt op de basis van een Audi 80. Toen er met open mond gekeken werd naar de prestaties van dit prototype – hij reed met gemak de bergweg op – wist men zeker dat het goed zat.

Quattro anno 2021

De techniek die Jörg Bensinger ontwikkelde – uiteraard verder geïnnoveerd – is anno 2021 leverbaar op alle Audi modellen, met uitzondering van de Audi A1. Op de S- en RS-modellen is quattro standaard. De e-tron modellen worden standaard geleverd met ‘electric quattro’. Onder gewone omstandigheden zijn de e-tron en e-tron Sportback achterwiel aangedreven, maar wanneer de omstandigheden daar om vragen, worden de voorwielen automatisch ook ingeschakeld. En met electric torque vectoring gaat dat razendsnel. Deze techniek maakt het mogelijk dat in slechts milliseconden de aandrijfkracht op de achteras volledig variabel over de twee wielen kan worden verdeeld. En dat zorgt voor nog meer grip en rijdynamiek. De Audi e-tron S en e-tron Sportback S zijn de eerste Audi’s met electric torque vectoring.

Voordelen van quattro aandrijving

Wat zijn de voordelen van quattro aandrijving? Wat merkt een bestuurder aan verschil wanneer hij rijdt in een Audi die voorwiel aangedreven is of quattro aangedreven?

  • Veel meer tractie – oftewel grip – , (bijna) nooit meer wielspin, ook niet op een natte, gladde of besneeuwde weg;
  • In een Audi met quattro aandrijving kunt u harder door de bocht, er is een zeer hoge bochtstabiliteit. En onderstuur is in veel gevallen verleden tijd;
  • Bij hard accelereren zoeken de voorwielen niet naar grip, maar hebben alle vier de wielen grip;
  • Dit zorgt ook voor een betere trekkracht;
  • Rijstabiliteit.

Bekijk de onderstaande video om te zien hoe de Audi Q7 met quattro techniek omgaat met ogenschijnlijk onmogelijke wegen.

Audi quattro zelf ervaren?

Heeft u interesse in een Audi met die quattro techniek? Van de electric quattro tot zelfs dé quattro techniek waar het mee begon. Wij hebben deze Audi modellen op voorraad.

Bekijk onze voorraad via de button.

Bekijk alle quattro's
Terug naar nieuwsoverzicht