Over precies honderd dagen gaat de 44e editie van de Dakar Rally van start. Voor Audi Sport betekent dat de start van een race tegen de klok om de technisch complexe Audi RS Q e-tron rallyauto’s op tijd klaar te krijgen.
Audi neemt begin volgend jaar deel aan één van de meest uitdagende evenementen uit de internationale autosport, en doet dat met een unieke rallyauto. De Audi RS Q e-tron heeft een elektrische aandrijflijn met twee motor-generator units (MGU’s) die afkomstig zijn uit de Formule E. Wanneer de auto rijdt, wordt de hoogspanningsaccu geladen door een energie-omvormer die bestaat uit een efficiënte TFSI-motor uit de DTM plus nog een extra MGU.
“Het prototype van de Audi RS Q e-tron werd in zo’n twaalf maanden tijd ontwikkeld,” verklaart Julius Seebach, Managing Director van Audi Sport GmbH en bij Audi verantwoordelijk voor de autosport. “Tussen de eerste shake-down op 30 juni dit jaar in Neuburg an der Donau en de start van de Dakar Rally op 1 januari 2022 in Ha’il (Saoedi-Arabië) zit slechts zes maanden. Dat is een zeer korte tijd voor zo’n complex project: de Audi RS Q e-tron is wat technologie betreft namelijk de meest geavanceerde auto die Audi Sport ooit in de autosport heeft ingezet.”
Zes koelingssystemen in plaats van één
Een conventioneel aangedreven Dakar-auto beschikt over twee belangrijke componenten: de interne verbrandingsmotor en de transmissie. De Audi RS Q e-tron daarentegen heeft een elektromotor op de vooras, een elektromotor op de achteras, een hoogvoltageaccu en een energie-converter. Elk van deze componenten vergt een eigen koelingssysteem. Dat betekent dat in tegenstelling tot een enkel koelingssysteem voor conventionele auto’s de Audi RS Q e-tron er liefst zes aan boord heeft, inclusief de intercooler voor de TFSI-motor en het aircosysteem voor de bestuurder en navigator.
Tijdwinst in service
Een extra uitdaging voor Audi Sport vormt het plaatsen van al die componenten in zo’n complexe auto – de vier kilometer aan bekabeling per auto nog daargelaten – waarbij elke centimeter wordt benut. Dat heeft echter wel gevolgen voor de onderhoud-toegankelijkheid van de auto. Eén van de onderdelen waar Audi Sport nu bijvoorbeeld nog hard aan werkt, is het vervangen van het differentieel op de vooras, wat nu nog een tijdrovende klus is waar tijdwinst geboekt moet worden.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.