Elektrisch rijden in Škoda

16 juli 2021

Vijf fabels over elektrische auto's

De mening over elektrisch rijden loopt sterk uiteen. Hoewel steeds meer mensen kiezen voor een auto met een elektrisch accupakket, blijven er toch altijd tegenstanders van deze vorm van mobiliteit. Wat er ook gezegd wordt, laat je niet foppen door de verschillende fabels die ontstaan zijn over elektrisch rijden. De experts van Škoda bespreken in dit bericht vijf fabels en daarop hun antwoorden. 

Fabel 1: Ook elektrische auto’s zijn slecht voor het milieu

“Om te beginnen stoten elektrische auto’s lokaal geen CO2 uit. Zo dragen ze bij aan een schonere lucht in binnensteden. Maar hoe milieuvriendelijk een elektrische auto werkelijk is, hangt af van hoe een land stroom opwekt. De verschillen zijn groot, maar overal neemt de druk toe om stroom van hernieuwbare bronnen te maken. In veel landen wordt al meer groene dan grijze stroom gebruikt.” Dat vertelt Petr Konopka van het MEB-modelteam. De ENYAQ iV is gebouwd op het MEB-platform.

Om ervoor te zorgen dat u in Nederland altijd op groene stroom rijdt, werkt Škoda samen met Shuttel. De stroom van Shuttel wordt opgewekt door Europese windturbines om daarmee 100% groene stroom te garanderen. 

Škoda ENYAQ thuislader

Fabel 2: Batterijcapaciteit snelt achteruit

“Het is waar dat de accu’s van alle elektrische auto’s langzaam in capaciteit afnemen, dus ook van de Škoda ENYAQ iV. Maar wees gerust: we garanderen onze klanten dat er minimaal 70 procent van de capaciteit beschikbaar blijft, gedurende 8 jaar of 160.000 kilometer”, belooft Jan Špatný van het eMobility-team.

Fabel 3: onderhoud is ingewikkeld en duur

“Integendeel, eigenaren besparen geld op het reguliere onderhoud. Er hoeven geen brandstoffilters of bougies vervangen te worden en geen kleppen gesteld. De remmen gaan zelfs langer mee, aangezien er veel meer op de motor wordt afgeremd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit meer langs de werkplaats hoeft. De onderhoudsintervallen zijn vergelijkbaar met die van conventionele auto’s, maar de werkzaamheden zullen sneller klaar zijn en goedkoper uitvallen.” Aldus eMobility-expert Jan Špatný.

Fabel 4: De batterij kan in brand vliegen

“Het risico op brand is niet groter dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. Dat heeft de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC, aangetoond. Elektrische auto’s hebben een systeem dat de accu loskoppelt bij een ongeval. Als er toch brand ontstaat, wordt er op een andere manier geblust. De hulpdiensten hebben daar al goed werkende procedures voor. En er wordt een speciaal blusmiddel ontwikkeld voor accu´s dat geen chemische reacties veroorzaakt”, weet Zbyšek Orzech van de Škoda-brandweer.

Oplader Škoda iV

Fabel 5: Er zijn veel te weinig laadpalen in het land

“Het netwerk van laadpalen groeit met de dag en bestrijkt nu al probleemloos alle Europese hoofdwegen. Met een laadsleutelhanger van Shuttel kun je terecht bij 90 procent van de laadpunten verspreid door Europa. Wanneer je een route uitstippelt naar afgelegen locaties, moet je nog wel goed opletten waar je kunt opladen. Het navigatiesysteem van de ENYAQ iV helpt bestuurders bij het vinden van geschikte laadstations. Wat betreft het woon-werkverkeer, hebben veel automobilisten genoeg aan alleen thuis opladen”, aldus projectmanager Klára Schönfeld.

De voorlaatste keer dat we ze telden, in april 2020, waren er in Nederland 54.457 publieke laadpunten en 1.363 snellaadstations. Een jaar later is de teller opgelopen tot 71.726 laadpalen en 2.326 snelladers. Zo snel gaan de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden.