Vanaf 6 juli 2024 moeten alle nieuwe in Europa verkochte auto’s zijn uitgerust met een Event Data Recorder (EDR). Wat is dit en wat doet het?
Een Event Data Recorder zegt je waarschijnlijk weinig, maar als je ‘zwarte doos’ hoort, gaat er vast een belletje rinkelen. Je vindt ze ook in vliegtuigen. Verrassend genoeg zijn ze meestal oranje, maar dat terzijde. Een zwarte doos maakt het makkelijker om de oorzaak van een ongeval te achterhalen.
Geen echt apparaat
Nog een verrassing: de EDR is geen fysiek apparaat, zoals in een vliegtuig. “Het is een nieuwe softwarefunctie”, legt Jan Večerník van de technische ontwikkelingsafdeling van Škoda uit. De gegevens worden opgeslagen in het geheugen van de besturingseenheid van de airbag. Die worden telkens overschreven door nieuwe data, totdat er een ongeval plaatsvindt en de airbags tevoorschijn komen.”
“Als dit gebeurt, slaat het systeem de gegevens op van vijf seconden vóór het ongeval en maximaal vijf seconden erna”, vervolgt Jan. “Vanaf dat moment kunnen ze niet meer worden bewerkt of verwijderd. Wat ook niet kan, is bepaalde gegevens geforceerd opslaan. Je kunt ze met geen mogelijkheid van buitenaf beïnvloeden.”
Deze gegevens worden opgeslagen
Welke gegevens slaat de EDR op? Jan: “Het systeem registreert vooral de data met betrekking tot het ongeval zelf, zoals het tijdstip waarop de airbags werden geactiveerd, welke stoelen bezet waren, veranderingen in de snelheid waarmee gereden werd et cetera.
“Maar ook informatie die niet direct met het ongeval te maken heeft, wordt opgeslagen. Voorbeelden zijn de snelheid van de auto voor het ongeluk, met welk toerental gereden werd en de stand van het stuurwiel, en het gaspedaal en rempedaal. Ook de status van het ABS-remsysteem en het stabiliteitsprogramma ESP wordt meegenomen. Het gaat om in totaal meer dan duizend gegevens die rechtstreeks naar de besturingseenheid van de airbag gaan.”
Hoe zit het met privacy?
Zorgen maken over je privacy is nergens voor nodig, verzekert Jan. “De gegevens zijn alleen bedoeld om de oorzaak van verkeersongevallen op te helderen. Niemand anders heeft toegang tot de gegevens. Niet de bestuurder, niet de monteur en ook niet elk ander persoon zonder nadrukkelijke toestemming. De gegevens kunnen alleen worden uitgelezen met speciale apparatuur met de juiste licentie, door personen die dit mogen, zoals de politie of gerechtelijk deskundigen.”
Jan benadrukt nog maar eens dat de opgeslagen gegevens onder geen beding worden gebruikt om het rijgedrag van automobilisten te registreren. “Er zijn geen consequenties voor de bestuurder als gevolg van de opgeslagen gegevens. Tegelijkertijd is er geen risico dat de gegevens bewerkt kunnen worden om de schuld van het ongeval bij de ander neer te leggen.”
“Het is een waterdicht systeem en puur bedoeld om de oorzaak van verkeersongevallen te achterhalen, zodat het nog veiliger op de weg wordt”, besluit Jan.