Laadpalen bij tankstations: 6 beginnersvragen over snelladen

30 augustus 2021

Straks kun je op nog meer plekken snelladen, want ook tankstations mogen laadpalen plaatsen. Dat heeft de Raad van State besloten. Tijd voor een spoedcursus snelladen.

Elektrisch rijden is een nieuw fenomeen en de ene automobilist zal eerder switchen dan de andere. Het besluit van de Raad van State dat laadstations langs de snelweg snellaadpalen mogen bouwen, helpt bij het wegnemen van actieradiusvrees.

Onderweg stoppen voor stroom is een nieuwe ervaring. Als je het een keer hebt gedaan, weet je dat snelladen verrassend simpel is. Je stopt bij een snellaadstation, plugt de stekker in, houdt je laadpas tegen de laadpaal en wacht tot de batterij vol genoeg zit. Nog vragen? Hier zijn simpele antwoorden op zes beginnersvragen.

Vraag 1: Wat is snelladen?

Snelladen is de snelste manier om het accupakket van een elektrische auto op te laden. Daarvoor rijd je naar een snellaadstation: laadpalen zo groot als koelkasten die voornamelijk langs de snelweg staan. Waarschijnlijk ben je ze al eens tegengekomen: bijvoorbeeld Fastned, Shell Recharge en Ionity.

Snelladen gaat zo snel omdat snellaadstations een hoog laadvermogen hebben, en net als elektrische auto´s met gelijkstroom werken. De wisselstroom die uit stopcontacten en reguliere laadpalen komt, moet eerst worden omgezet door de boordlader van de auto en dat gaat niet zo snel.

Vraag 2: Hoelang duurt snelladen?

Dat hangt ervan af hoeveel stroom je nodig hebt om thuis te komen. Het duurt ongeveer 38 minuten om een ENYAQ iV 80 op te laden tot 80 procent. Je kúnt wel tot 100 procent gaan, maar die laatste procenten duren bij elke elektrische auto lang en dat is zonde van je tijd. Een volle iV 80 heeft een WLTP-bereik* van 537 kilometer, dus met 80 procent kom je evengoed 429 kilometer ver. Ben je al bijna thuis en heb je aan 100 kilometer genoeg, dan plug je in voor 10 minuten en ga je snel weer door.

Hoe snel elektrische auto´s van andere merken opladen, hangt af van het laadvermogen van de auto en die van het snellaadstation. De snelste auto’s laden in 20 minuten, de traagste kunnen er wel een uur over doen.

Vraag 3: Hoe betaal je voor snelladen en wat kost het?

Er zijn maar heel weinig snellaadstations die met pin of creditcard werken, dus heb je absoluut een Shuttel-laadpas nodig. Je gebruikt de pas om het opladen te starten en te betalen. De Shuttel-laadpas werkt bij 70.000 laadpalen in Europa en de kosten worden gewoon van je bankrekening afgeschreven.

Shuttel vermeldt de tarieven op zijn website. Net als tanken langs de snelweg, is opladen bij een snellader best prijzig.

Vraag 4: Kunnen alle elektrische auto’s snelladen?

Zoals het een moderne elektrische auto betaamt, kan elke ŠKODA ENYAQ iV snelladen. Ga je op zoek naar een tweedehands EV, dan stuit je mogelijk op oudere modellen die het niet kunnen. Bij twijfel vraag je het aan de autoverkoper, of kijk je in de handleiding. Een laadvermogen van 50 kW of meer geldt als snelladen.

Vraag 5: 50 kW, 125 kW, hoe zit dat met die getallen?

Als je in de folder van een elektrische auto of op de zijkant van een laadstation ´50 kW´ ziet staan, dan is dat het laadvermogen. Of in de volksmond, de laadsnelheid.

Een elektrische auto ondersteunt dus een bepaalde laadsnelheid en elke snellaadpaal ook. De ENYAQ iV kan net als de meeste elektrische auto´s snelladen met 50 kW, dus wil je inpluggen bij een snellader die 50 kW of sneller is. Daarvoor hoef je niet lang te zoeken, want alle snelladers hebben een laadsnelheid van 50 kW of meer. Hierbij geldt: de auto is de baas. Dus als je inplugt bij een ´koelkast´ waar 350 kW op staat, gaat het opladen toch maar met 50 kW.

Je kunt er tijdens het bestellen voor kiezen om het laadvermogen van de ENYAQ iV te upgraden naar 125 kW (hoger getal, sneller laden, vlugger vol). Om daarvan te profiteren, moet je wel opladen bij een snellaadstation waar een getal van 125 kW of hoger op staat. In Nederland vind je snelladers van 50 kW, 150 kW, 175 kW, 300 kW en 350 kW.

Vraag 6: Kan ik per ongeluk iets fout doen?

Eerlijk gezegd kun je meer fout doen bij het tanken van fossiele brandstof, dan bij het ‘tanken’ van stroom. Benzine en diesel kun je morsen en het gevaar bestaat dat je de verkeerde brandstof tankt. Bij een snellader is dat onmogelijk. Ook al pak je de verkeerde stekker (er zijn twee soorten), dan past die simpelweg niet in de laadpoort van je auto. Dus nee, je kunt niets fout doen.

Neem wel je laadpas mee, want daarmee start en betaal je het opladen. Doe daarom de laadsleutelhanger aan je sleutelbos. Je hoeft voor snelladen niet de laadkabel te pakken, want die zit al aan het laadstation. Het is wel handig om de auto zo te parkeren, dat de laadpoort in de buurt van de laadpaal zit. Nog een tip: sla niet zomaar een leeg snellaadstation over, want bij de volgende moet je misschien op je beurt wachten.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

Terug naar nieuwsoverzicht