Audi_Skysphere_header_mobiel

Concept

Audi Skysphere

Een nieuwe visie op flexibele ruimte.

Met het Audi Skysphere concept opent er een wereld die zich niet enkel focust op 'rijden'. Meer op de ervaring van een luxewagen. Het merk met de vier ringen toont met dit concept zijn vooruitstrevende visie van de toekomst. De technologieën en designkenmerken van de Skysphere worden zeker gebruikt in toekomstige wagens. Letterlijk en figuurlijk vervoerd worden door een nieuwe vorm van mobiliteit: dat is de Audi Skysphere.

Twee verschillende werelden

De in de Audi Design Studio in Malibu ontwikkelde Audi Skysphere maakt twee verschillende rijbelevingen mogelijk. Zet hem in als Grand Tourer of als sportauto. Een geavanceerd systeem maakt het mogelijk om de variabele wielbasis met 250 mm te verlengen. Om je een idee te geven: de korte wielbasis (4,94 meter) is vergelijkbaar met die van een Audi RS 5 en de langer wielbasis met die van een Audi A8 L (5,19 meter). 

In 'Sports' modus ben je volledig zelf in controle en zijn belangrijke functies via de grote touchscreens te bedienen. Zet de auto in 'Grand Touring'-modus en de auto wordt met 250 mm verlengd, het stuurwiel en de pedalen verdwijnen en de Skysphere wordt volledig autonoom. 

Knipoog naar het verleden

Het design van de Skyspere is geïnspireerd op de Horch 853, een indrukwekkende roadster die in de jaren '30 van de vorige eeuw de toon zette op het gebied van luxe. Met een lange motorkap en een relatief compacte passagierscompartiment, hebben de auto's redelijk wat gemeen. De achterkant van de Audi concept car springt meteen in het oog door opvallende stijlkenmerken van een speedster en een shootingbrake. Daarbij beschikt de skysphere over de herkenbare Audi singleframe grille en aan de voor- en achterzijde geavanceerde LED-oppervlakken.

skysphereconcept4

Elektrische power

Onder de lange, kenmerkende motorkap van de Skysphere bevinden zich uitsluitend elektrische componenten. De elektromotor van de bolide zit op de achteras. Het relatieve lage totaalgewicht van 1.800 kg zorgt ervoor dat de 620 pk sterke motor een acceleratie mogelijk maakt binnen 4 seconden. 

Het dynamische karakter in Sports-modus is te danken aan de achterwielaandrijving in combinatie met de gewichtsverdeling van 40/60 (V/A). De meeste batterijen van het 80 kWh accupakket bevinden zich achter het passagierscompartiment, maar er zijn ook modules in de ‘tunnel’ tussen de stoelen geplaatst. Deze opstelling draagt bij aan een laag zwaartepunt en daarmee aan een sportief en stabiel weggedrag. De maximale actieradius bedraagt naar verwachting ruim 500 km.

Steer-by-wire

Mede door het ontbreken van mechanische verbindingen is de stuuroverbrenging van de Audi Skysphere volledig variabel. Zo kan de bestuurder zelf instellen wat het stuurgevoel is: van comfortabel licht bij inparkeren of langzaam rijden tot uitermate direct bij sportief rijden. Samen met de achterwielbesturing draagt het systeem bij aan het realiseren van een zeer korte draaicirkel. Terugsteken is verleden tijd. 

Ook het adaptieve luchtveringsysteem met drie luchtkamers staat voor véél comfort en sportiviteit. Bij hoge snelheden verlaagt de luchtvering de carrosserie automatisch met 10 mm, waarmee je het sportieve gevoel van een sportauto ervaart. Het actieve onderstel is in staat om iedere oneffenheid op de weg op te vangen en zo ultiem comfort te bieden.