Audi staat voor Voorsprong door Techniek en voor innovatieve mobiliteit; een belofte die wordt weerspiegeld in het bekende logo van het merk. In lijn met het nieuwe, elektrische tijdperk heeft Audi het beroemde beeldmerk met de vier ringen vernieuwd en gemoderniseerd. Designer André Georgi en merkstrategist Frederik Kalisch leggen uit wat het nieuwe merklogo voor Audi betekent.
Het logo met de vier ringen wordt gezien als één van Audi’s belangrijkste herkenningspunten. Waarom krijgen de auto’s een nieuw merklogo?
Frederik Kalisch: “Als innovatief premiummerk richt Audi zich op klanten die veel waarde hechten aan hoogwaardig design en een scherp oog voor detail. Op het gebied van merkpresentatie en productdesign zijn er op dit moment twee trends die dit zouden doorvertalen: aan de ene kant schreeuwerig en brutaal, aan de andere kant ingetogen, puur en eenvoudig.”
André Georgi: “De puristische benadering past het beste bij Audi. Een krachtig merk wordt door de klant juist op waarde geschat als het om een zelfverzekerd maar subtiel product gaat, met discrete emblemen. Dat is bij Audi altijd zo geweest, maar wordt nu consistent doorgevoerd. Onze filosofie: elk detail moet zinvol of doelmatig zijn. Ons merklogo met de vier ringen, dat je op de voor- en achterzijde van onze modellen niet kunt missen, maakt van een Audi een Audi. Dankzij het nieuwe tweedimensionale ontwerp ogen onze vier ringen veel moderner en designvoller.”
Modern maar niet modieus, volgens Audi. Toch zijn tweedimensionale logo’s momenteel een trend. Heeft dat een rol gespeeld?
Kalisch: “Tweedimensionale ringen ontstonden bij Audi al in 2016, als resultaat van de digitalisering. We wilden de ringen op passende wijze uitbeelden. Driedimensionaliteit op tweedimensionale displays voldeed echter niet aan onze technische en esthetische eisen. We hebben een zeer grafisch merklogo. Dat is een voordeel, want daarmee heeft het tweedimensionaal dezelfde kracht. Om eenheid te creëren in de branding en producten hebben we de ringen in samenwerking met het designteam gemoderniseerd.”
Georgi: “Het idee om op onze auto’s een tweedimensionaal logo te gaan gebruiken, werd begin 2020 geboren. We wilden onze digitaal toegepaste corporate identity overbrengen op onze auto’s en daarbij alle emblemen standaardiseren. De vier ringen zien er nu overal hetzelfde uit. Of dat nou in een tijdschrift of op je smartphone is, op het kofferdeksel of op het stuur van je auto.”
Wat hebben jullie precies aan het merklogo veranderd?
Georgi: “We zijn afgestapt van chroom en leggen nu witte ringen in een zwarte basis. Alsof de ringen zweven. Doordat het merkembleem lijkt op te lichten, krijgen de ringen een vlakke, hoogwaardige uitstraling die in detail nog steeds driedimensionaal oogt.”
Wat is er precies aan het materiaal veranderd?
Georgi: “Wij denken dat we hiermee ‘het nieuwe chroom’ hebben gevonden: de witte ringen in de dunne zwarte basis stralen dezelfde kwaliteit uit als de voorgaande verchroomde ringen, ongeacht de kleur van de lak of grille op de auto. De klant kan trouwens ook kiezen uit geheel zwarte logo’s. Dan worden de witte ringen vervangen door donkergrijze, waarmee een hoogglanseffect ontstaat.”
Behalve het merklogo is ook de typeaanduiding op de auto’s veranderd. Waarom?
Kalisch: “In 2020 is de merkstrategie en corporate identity van Audi gewijzigd. Hier komt ook de nieuwe typeaanduiding uit voort, naast de tweedimensionale merklogo’s. De nieuwe typeaanduidingen passen perfect bij de nieuwe merkstrategie: meer understatement, meer verfijning.”
Georgi: “Voor onze modelaanduidingen gebruiken we voortaan nog maar één gestandaardiseerd lettertype. Dit is een uniek font, ‘Audi Type’. We hebben de B-stijlen gekozen om de modelnaam, motorvariant en technische uitvoering op weer te geven. De aanduiding is op alle modellen hetzelfde: in twee delen, uitgevoerd in hoogglans zwart en bij het in- en uitstappen altijd in het zicht van de inzittenden.”
Kalisch: “Al te opzichtige emblemen vallen niet in de smaak bij onze huidige, moderne klanten.”
Georgi: “De emblemen en het ontwerp van de auto vormen nu meer één geheel, dat nauw aansluit bij Audi’s nieuwe merkpositionering.”