skoda enyaq accupakket productie

14 juni 2022

Hoe wordt een accupakket gebouwd in een elektrische auto?

Met de komst van de ENYAQ iV en ENYAQ COUPÉ iV is Škoda begonnen met het produceren van accupakketten. Het Tsjechische merk geeft nu eindelijk een kijkje achter de schermen in Mladá Bolslav om te laten zien hoe een 500 kilo wegende accupakket in een elektrische auto wordt geplaatst. Škoda kent drie verschillende accupakketten, klein (8 modules, 55 kWh), middel (9 modules, 62 kWh) en groot (12 modules, 82 kWh).  

Accupakket van te voren getest

Binnen de nieuwe productielijn wordt elk accupakket, van klein tot groot, getest en opgeladen met 14 kWh. Dat is ongeveer 20 tot 25 procent van de totale capaciteit. Daarmee kan de batterij in het accupakket alle noodzakelijke stappen doorlopen in het verdere productieproces. Als het accupakket de batterijfabriek verlaats, zitten alle stekkers eraan die nodig zijn om de elektrische onderdelen van de auto in te pluggen. De onderkant is bedekt met een metalen plaat die na plaatsing de bodem van de auto beschermt.

accupakket skoda enyaq coupe productie
productieproces meb platform skoda

Accupakket plaatsen in het frame

De vraag blijft natuurlijk hoe men in de fabriek een accupakket van 500 kilo in een elektrische auto plaatst. Dat gebeurd door middel van een robot, dat het accupakket voorzichtig optilt en weer plaatst in de frame van de auto. Wanneer het accupakket in het frame is geplaatst worden de stekkers van verschillende auto-onderdelen verbonden met de batterij. Hoe het verder gaat vertelt Josef Mulka, specialist van de autoproductie: "We bevestigen het zogeheten kabelkanaal aan het MEB-accupakket. Dat bevat de remleidingen, de kabelboom voor de voertuigcommunicatie, de koelleidingen voor de hoogspanningscomponenten en de oranje hoogspanningskabels.”

Hierna wordt het accupakket vestgezet met 16 of 24 bouten langs de randen en vier bouten in het midden. De ceremonie wordt automatisch voltrokken door een robot die tevens de voor- en achterassen vastschroeft.

 

Eerste keer opstarten in elektrische auto

“Nadat we de bedrading van alle componenten hebben nagelopen, komt de auto ‘tot leven’. Een medewerker gebruikt een speciale computer om software naar de regeleenheden van de auto te sturen. De computer dubbelcheckt ook of het voertuig de juiste batterij bevat en of alle controlelampjes op groen staan. De besturingssoftware van het accupakket zelf, wordt tijdens de fabricage in de accu geladen”, aldus Mulka.  

Nu kunnen we de nieuwe ENYAQ iV voor de eerste keer starten. Zodra de serviceconnector wordt ingeschakeld, is het accupakket klaar voor gebruik. Het hoogspanningsnet van de auto maakt verbinding met de batterij. De elektrische SUV start op en rijdt van de productielijn naar de laatste kwaliteitscontrole en de verplichte hobbeltest. Daarna is de uitstootvrije Škoda klaar om naar de klant te gaan.