Afbeelding Vlaggenschip Mobiel

12 november 2025

Maak kennis met de verre voorloper van Škoda’s vlaggenschip

Denk je aan de Škoda Superb, dan denk je aan de riante ruimte, de grote hoeveelheid bagage die meekan en het hoge comfortniveau. Dat was voor de oorlog al zo. Wie het gemaakt had, reed Superb. Of liever nog, liet zich rijden.        

Als je niet beter wist, zou je denken dat ‘Superb’ Tsjechisch is voor veel ruimte. Welke uitvoering van de moderne Superb je ook koopt, iemand van twee meter kan riant achter zichzelf zitten. Voor het inladen van de koffers zou je willen dat je van Schiphol een bagage-afhandelaar mocht lenen. Vooral de Škoda Superb Combi is enorm, er past maximaal 1.920 liter bagage achterin.

Vlaggenschip - 1

Dagboek van de directeur

Zo modern als de Superb is, zo oud is de naam. Die dook op 22 oktober 1934 al voor het eerst op in een dagboek van Karel Hrdlička, directeur van de fabriek in Mladá Boleslav. Hij gaf de vernieuwde Škoda 640 de bijnaam Superb. Een alternatieve naam was Regent, maar die naam verdween uiteindelijk in de prullenbak. Toen was de Superb al het ruime en luxe vlaggenschip van Škoda.

De serieproductie van de Škoda 640 Superb begon in 1935. De levertijden bedroegen destijds geen maanden maar weken: wie een gesloten carrosserie bestelde, kon al na vier weken rijden. Kopers van een cabriolet verheugden zich acht weken op het open rijden.

Regelmatig tanken

Het cijfer ‘640’ stond voor zes cilinders en het vermogen van 40 kilowatt (55 pk). De Superb was met zijn lengte van 5,5 meter nog groter dan het huidige model, dat ruim 4,9 meter lang is. De topsnelheid bedroeg 110 km/u. Superb-rijders hadden hopelijk een goede relatie met de plaatselijke pomphouder, want het gemiddelde verbruik was 14,0 l/100 km of 1 op 7.

Toch hadden ze weinig reden tot klagen. Dankzij de onafhankelijke wielophanging, dubbele bladveren op de achteras en de soepele zescilinder lijnmotor raakten de Superb-liefhebbers niet uitgepraat over het uitzonderlijke rijcomfort.

De Superb in het Škoda Museum

In 1936 verscheen een vernieuwde versie, die voor het eerst enkel de naam Superb droeg, en in 1938 werd een nieuwe 3.137 cc zescilinder met 85 pk ontwikkeld. Op de foto’s zie je een zwarte Superb 3000 OHV limousine uit 1939. Het is een van de pronkstukken uit het Škoda Museum. Deze Superb is 5,2 meter lang, 1,8 meter breed en 1,7 meter hoog. Opvallende details zijn de twee reservewielen in de voorspatborden.

Superb-rijders lieten zich ook in de jaren dertig al graag rijden. Ze konden hun grote limousine bestellen met een glazen scheidingswand tussen hen en de chauffeur. Er was zelfs een mogelijkheid om de Superb als zevenzitter te bestellen, al moesten de twee extra passagiers genoegen nemen met klapstoeltjes.

Vlaggenschip - 2

Ervaar de moderne Škoda Superb

In 1949 was het tijdelijk over en uit voor de Superb, maar in 2001 keerde de naam terug. Vorig jaar verscheen alweer de vierde naoorlogse generatie. Laat je overtuigen door de enorme ruimte en de zuinige aandrijflijn en plan direct een proefrit met de Superb.

Van erfgoed naar heden: ontdek onze actuele Superb-voorraad en plan uw proefrit.