Header mobiel (16)

3 december 2025

Zo werkt de techniek van plug-in hybride Škoda’s

Over de pluspunten van plug-in hybride auto’s is al veel gezegd en geschreven. Maar weet je ook hoe de techniek werkt? Hoe kan het samenspel tussen verbrandingsmotor en elektromotor zo verbluffend soepel verlopen?

Een plug-in hybride auto (PHEV) kun je opladen met een stekker, net als een volledig elektrische auto. Hij rijdt langere afstanden volledig op stroom en als de accu leeg raakt, schakelt de auto automatisch over op de verbrandingsmotor. Met andere woorden: nul komma nul laadstress. De Škoda Kodiaq plug-in hybride heeft een elektrisch rijbereik tot 123* kilometer en de Superb Combi plug-in hybride komt zelfs tot 137* kilometer ver op een volle batterij.

Speciale rol voor krachtige elektromotor

De elektromotor van een plug-in hybride is dus sterk genoeg om in z’n uppie de auto aan te drijven – ook op de snelweg. Met een vermogen van 115 pk doet-ie qua kracht amper onder voor de 1.5 TSI benzinemotor (150 pk).

Bij de Kodiaq plug-in hybride en Superb plug-in hybride heeft de elektromotor een speciaal plekje onder de motorkap: hij zit ingebouwd in de 6-traps automatische DSG-transmissie, die op zijn beurt in directe verbinding met de benzinemotor staat. Wat maakt dat beide motoren elkaar razendsnel en schokvrij kunnen ondersteunen of aflossen. 

Het resultaat is een soepele rijervaring waarbij je heel erg je best moet doen om te achterhalen welke motor nu precies voor de aandrijving zorgt. Misschien wel allebei, want dat kan ook.

1920_superb-combi-phev-2030555b

Nieuwe, grote batterij

De stekkerversies van de Kodiaq en Superb danken hun grote elektrische rijbereik aan het forse accupakket van 25,7 kWh. Anders dan bij de volledig elektrische Škoda Elroq en Enyaq neemt dat niet de volledige vloer in beslag, maar wel alle ruimte onder de achterbank.

Dat betekent dat de benzinetank van 45 liter verplaatst moest worden. Verder naar achteren, tot onder de bagagevloer. Met als nadeel dat je een deel van de bagageruimte inlevert. Toch blijft er nog altijd 510 tot 1770 liter over (Superb Combi PHEV).

Opladen tussen de Elroqs en Enyaqs

Om de elektromotor zo veel mogelijk aan het werk te houden en zo liters brandstof te besparen, kunnen de nieuwste generatie plug-in hybrides ook snelladen. Gewoon bij de snellaadstations langs de snelweg, tussen de Elroqs en Enyaqs. Daar gaat de batterij in 25 minuten van 10 tot 80 procent.

Thuis opladen met een wallbox - of aan een laadpaal in de wijk - gaat minder snel en duurt maximaal 2,5 uur. Maar hij hoeft niet per se vol, je kunt op zaterdag ook een uurtje inpluggen bij een laadpaal van het winkelcentrum of de sportclub.   

Bekijk onze Superbs uit voorraad of plan je proefrit.