De Volkswagen Golf is 50 jaar. Sinds 1974 is de Golf uitgegroeid tot het Zwitserse zakmes van de autowereld: hij is compact, veelzijdig en zelfs na acht generaties en meer dan 37 miljoen exemplaren nog even populair. Of je nu boodschappen doet of je innerlijke racecoureur aan het oefenen bent, de Golf staat klaar met een perfecte mix van praktisch nut en puur rijplezier. In een serie verhalen geven we unieke exemplaren en hun eigenaren een platform. Ditmaal is het podium aan René Pelgrum, die al meer dan 30 jaar klant bij De Waal Autogroep is. Hij houdt letterlijk en figuurlijk van kleur in zijn leven. En dus heeft hij van de iconische Golf GTI van de eerste generatie - zijn lievelingsmodel - elke geleverde kleur in zijn bezit. René Pelgrum is al meer dan 30 jaar klant bij De Waal Autogroep.
René Pelgrum kun je gerust een autogek noemen. De gepensioneerd accountant uit Leerdam heeft een hal bomvol mooie auto’s. Naast drie Porsche 911-exemplaren is het overduidelijk dat zijn passie bij de eerste generatie van de Volkswagen Golf GTI ligt, die tussen 1976 en 1984 in Wolfsburg van de band liep. Waar de gemiddelde Golf-liefhebber zich beperkt tot enkele modellen, heeft Pelgrum er minimaal één van elk bouwjaar en in iedere kleur in zijn halletje staan.
René’s liefde voor de Golf werd halverwege de jaren zeventig aangewakkerd toen zijn buurman een nieuw exemplaar kocht. “De vormen zijn top, de techniek is onverwoestbaar. De Golf I klopt helemaal. Dat blijkt ook wel als je weet dat het tijdloze model dat uit 1974 stamt nog in min of meer dezelfde vorm tot 2010 in Zuid-Afrika is gebouwd. Ik ben blijkbaar niet de enige die ‘m leuk vindt.”
De bink
René Pelgrum kocht in 1979 zijn eerste Golf, een 1500 S uit 1977 in Marsrot. Hij reed er vier jaar mee en kocht toen een Volkswagen Golf SC. Vanaf dat moment ging het balletje voor de Golf-gek rollen. Pelgrum ging in 1983 voor z’n eerste GTI, een 1.8 in Alpinweiss. “Daar telde ik 28.500 gulden voor neer; toen een belachelijk bedrag voor zo’n kippenhok op wielen. Maar ja, iedere jonge gast wilde er een hebben; er was een levertijd van twee maanden. Ik liet er een spoilerset van Zender op zetten en opnieuw een glazen dak monteren, omdat ik een origineel schuifdak zo belachelijk duur vond. Eigenlijk liep ‘ie niet eens zoveel harder dan mijn S en de SC. Maar met die drie lettertjes ‘GTI’ was je wel de bink.”
Met dank aan een aantal goede beleggingen op de aandelenmarkt kwamen halverwege de jaren negentig fondsen vrij die Pelgrum de financiële ruimte gaven om zijn wagenpark uit te breiden én een halletje te kopen waar wat auto’s in pasten. “Zo’n ruimte moet vol, toch? Ik kocht in Leipzig een originele GTI uit 1983 in Marsrot en trok ‘m uit elkaar om hem helemaal nieuw te maken. Had ik het maar nooit gedaan; je ziet in m’n hal het resultaat….”
Spucknabe Lenkrad
In eerste instantie ging de verzamelaar alleen voor de bouwjaren; later ook voor de 13 kleuren die Volkswagen door de jaren heen heeft geleverd. Alles staat er nu: van een vroege GTI uit 1977 met een 1,6-liter injectiemotor met 110 pk tot een late versie uit 1984 met een 1,8-blok met 112 pk. Van stalen bumpertjes tot de modellen met kunststof Stoßstange, met kleine en grote achterlichten, met een zogeheten Spucknabe Lenkrad van de generaties tot 1980 tot het vierspaaks sportstuur. De enige overeenkomst tussen alle auto’s is de grille met het iconische rode biesje.
Oettinger zestienklepper
Uiteraard staan er ook speciale versies in zijn halletje. Zoals de Pirelli-uitvoeringen die Volkswagen vanaf mei 1983 tot en met oktober 1983 zo’n 26.000 keer bouwde. Extreem zeldzaam zijn z’n twee Golf GTI 16S-exemplaren uit 1981, die door de Duitse tuner Oettinger uit Friedrichsdorf werden voorzien van een nieuwe cilinderkop met 16 soupapes – Frans voor kleppen - en een dubbele bovenliggende nokkenas. Oettinger had eerder een 16V dan Volkswagen zelf, die het kunstje pas vanaf 1986 uithaalde bij de Golf GTI MK2. Er zijn slechts 1.250 exemplaren gebouwd. “Waarvan twee voor mij in de kleuren waarin ze leverbaar waren: wit en antraciet”, meldt Pelgrum blij.
“GTI rijden is echt veel te leuk!”
Bij elke Golf heeft René Pelgrum wel een verhaal. Neem zijn Rabbit GTI, de Amerikaanse versie die op vele details afwijkt van zijn Europese broertje. Of vraag hem naar zijn Citi Golfjes. René heeft twee van de 377.484 stuks die Volkswagen tot 2009 in het Zuid-Afrikaanse Uitenhaage van de band liet rollen, nog lang nadat de productie in Wolfsburg was gestopt. René Pelgrum is dagelijks in zijn hal te vinden; er is altijd wel iets aan z’n verzameling te doen. “Ik klets er graag over, dus ik heb altijd wel iemand op de koffie. Ik spaar de auto’s niet en rij er ook mee. Ze staan er niet om de kilometers laag te houden of om ze in een hoekje te prakken. Daarvoor is het rijden in een GTI echt veel te leuk!”