Wie aan Mark Wegh denkt, denkt automatisch aan de succesvolle Porsche-dealer uit Heteren. Maar zijn liefde voor auto’s begon al veel eerder. Opgegroeid in een gezin waar zijn vader bij de Volkswagen-dealer in Wageningen werkte, stroomde het autobloed al vroeg door zijn aderen. Zijn passie resulteerde in een uitgebreide verzameling Volkswagens. “Ik ben geboren met een VW-logo op mijn voorhoofd.”
De carrière van Mark Wegh startte bij de importeur van Volkswagen, maar uiteindelijk staat Porsche in het middelpunt van zijn leven. Wegh runt sinds 2006 Porsche Centrum Gelderland en sinds 2015 het bijbehorende Classic Center. “We doen dat op een goede en succesvolle manier. Dat geeft me de financiële ruimte om serieus met mijn andere hobby bezig te zijn; het verzamelen van unieke Porsches, Audi’s en Volkswagens.”
Volkswagen als rode draad
Volkswagen loopt als een rode draad door het leven van Wegh. “Ik ben ooit met een Golf begonnen. Toen ik net 18 was, stond er een negen jaar oude Marsrode Golf GTI uit 1977 voor me klaar die mijn recent overleden vader helemaal had gerestaureerd. Met een vers rijbewijs op zak heb ik daarmee mijn eerste kilometers afgelegd. Een Golf GTI was toen de droom van iedere jonge gast; met zo’n auto was je helemaal de bom. Mijn hele autoleven lang heb ik daarna Golf gereden – zowel privé als zakelijk. Ik heb nu een nieuwe Golf R.”
Lievelingetje: de allereerste Golf GTI in Nederland
Begin jaren negentig bedacht Wegh om Volkswagens te gaan verzamelen. “Omdat ik toen bij de importeur werkte, kon ik makkelijker aan informatie komen over alle nog rijdende GTI’s uit het eerste productiejaar 1976. Ik heb alle bekende eigenaren gebeld met de vraag of ze hun auto wilden verkopen. Ik kon op die manier de allereerste Golf GTI kopen die ooit in Nederland is geleverd. Het bleek de oorspronkelijke demonstratieauto te zijn geweest van Pon’s Automobielhandel, die ook is gebruikt als gastauto bij de diverse Golf GTI-races in 1977. Die Golf is destijds door mijn vader in nieuwstaat gerestaureerd, eerst gewoon nog thuis en later afgebouwd door de mannen hier toen mijn vader er geen zin meer in had. De restauratie heeft in totaal vijf jaar geduurd. Die GTI in Diamantsilber Metallic is mijn absolute lievelingetje.”
Louter Volkswagens met een uniek verhaal
Wegh had alle zogeheten new old stock onderdelen voor de GTI bij elkaar gesprokkeld. “De meeste onderdelen van de eerste generatie GTI die je nu koopt, zijn reproductie. De GTI was voor mij het begin van het einde: ik kocht daarna een Golf Rallye G60 - 5.000 exemplaren van gebouwd en maar 500 kilometer gereden - en toen volgde de ene naar de andere Volkswagen. Ik probeer in mijn verzameling alleen maar auto’s op te nemen met een uniek verhaal. Ze moeten echt bijzonder zijn: limited editions, een gekke kleur, lage kilometerstanden…
Herbie en de oudste Kever van Nederland
Ik heb inmiddels 22 Golfjes, maar ook een aantal Scirocco’s, Polo’s en een hele collectie Kevers, inclusief de bijbehorende brochures. Zo staat de oudste Kever van Nederland hier, die als eerste door Pon naar Nederland is gehaald. Daarnaast heb ik Kevers uit ‘47, ‘48, ‘49, ‘50 en ‘51 en een aantal originele Herbie-Kevers die in de Disney films zijn gebruikt. Mooi vind ik ook mijn Kevers Cabrio van ‘53, ‘74 en de laatste van ’80, plus de Volkswagen Beetle RSI. Ik heb er nu twee: eentje met 500 kilometer op de teller en nummer 250 die van de band rolde, de laatste dus! Ja, daar kan ik heel blij van worden.”
Uniek in zijn verzameling zijn de zogenaamde Sonderkarrosserien als de Hebmüller cabriolet, de Volkswagen Rometsch Lawrence en de Porsche Beutler coupé. Wegh’s verzameling heeft niet alleen te maken met wat er in zijn garage staat, maar ook met het netwerk dat hij heeft opgebouwd. Door zijn contacten weet hij vaak als eerste wanneer een bijzondere exemplaar te koop komt. “Ik kan er nog steeds van genieten als ik een auto vind; het is altijd een feestje om een nieuwe-oude Volkswagen binnen te krijgen.”
Het verhaal achter de auto
Wegh’s collectie is meer dan alleen een reeks dure en unieke auto’s. Het draait voor hem om het verhaal achter de voertuigen en de nostalgie die ermee gepaard gaat. Of het nu gaat om een zeldzame Porsche, of om een Volkswagen van een paar duizend euro; de waarde ligt voor hem niet in de prijs, maar in het verhaal achter de auto. “Ik kan heel gelukkig worden van een auto met een verhaal. De waarde die ik er aan hecht staat los van wat ‘ie mij heeft gekost.”
Gezocht: Golf VR6 Highline 2.9 Syncro
Mark Wegh kan onmogelijk met al zijn auto’s rijden; daarvoor is hij simpelweg te druk. “Maar er naar kijken is ook leuk. Ik loop elke dag wel een paar keer langs mijn verzameling. Klanten willen mijn auto’s graag zien en ik vind het helemaal niet erg om ze te tonen.” Dat laatste kun je gerust letterlijk nemen. Binnenkort opent Wegh in Heteren een museum waar zijn collectie Porsches een prominente plaats krijgt, en waardoor hij meer ruimte vrijmaakt voor zijn Volkswagens. “Ik heb bijna alle Volkswagens die ik leuk vind, maar er zijn nog steeds modellen die ik zoek. Neem bijvoorbeeld een Golf VR6 Highline 2.9 Syncro; als je er een weet te staan met weinig kilometers en in nieuwstaat, hoor ik het graag.”
Voorraad Volkswagen
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat De Waal Autogroep vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.