solid-state

5 januari 2024

Solid-state batterij van Volkswagen doorstaat eerste tests glansrijk

De solid-state batterij wordt algemeen gezien als de heilige graal voor toekomstige elektrische auto’s. Deze nieuwe technologie belooft een groter rijbereik, kortere laadtijden en maximale veiligheid. De Ameriaanse startup QuantumScape, waarin Volkswagen al jarenlang investeert, heeft op dit gebied recent een nieuwe mijlpaal gerealiseerd. In een uitgebreide test heeft de nieuwe solid-state batterij alle verwachtingen ruimschoots overtroffen. Ze doorstond ruim 1.000 laadcycli, wat voor een elektrische auto met een rijbereik van 500 à 600 kilometer overeenkomt met ruim een half miljoen afgelegde kilometers. Bovendien bleek aan het einde van de test dat de batterij nauwelijks in capaciteit afnam, met een resterend vermogen van 95%.

“Dat zijn veelbelovende resultaten die op indrukwekkende wijze het potentieel van de solid-state batterij onderschrijven”, aldus Frank Blome, CEO van PowerCo, de batterij-tak van de Volkswagen Groep. “Het uiteindelijke resultaat van deze ontwikkeling zou een batterijcel kunnen zijn die een grote actieradius mogelijk maakt, supersnel kan worden opgeladen en vrijwel niet veroudert. Samen met onze partner QuantumScape werken we op volle snelheid door aan de ontwikkeling van de solid-state batterij, om hem klaar te stomen voor serieproductie.”

Van ontwikkeling naar serieproductie

Als criterium voor de ontwikkeling en het testen van solid-state batterijen geldt vanuit de industrie doorgaans 700 laadcycli, waarbij een maximum capaciteitsverlies van 20 procent mag optreden. Waarden die de solid-state batterij van QuantumScape ruimschoots heeft overtroffen. Ook op het gebied van criteria als de snellaadcapaciteit, veiligheid en ontlading voldeed de technologie van QuantumScape aan alle vereisten.

De volgende stap op weg naar de serieproductie van de solid-state batterij is nu het perfectioneren en opschalen van de productieprocessen. Het door PowerCo ontwikkelde unified cell-concept van Volkswagen is in principe overigens ook geschikt voor het gebruik van solid-state celtechnologie. De Volkswagen Groep is sinds 2012 betrokken bij QuantumScape en is één van de belangrijkste investeerders in de technologiestartup.

Meer Volkswagen nieuws

golfpikespeak-2
50 jaar Golf: verrassende varianten van een vertrouwd icoon

De Volkswagen Golf is 50. Sinds 1974 is de Golf uitgegroeid tot het Zwitserse zakmes van de autowereld. Ditmaal gaat het over de meest bijzondere uitspattingen van de Golf.

Header Auto 2560
50 Jaar Golf: waarom dít de ultieme sleeper is

De Volkswagen Golf is 50. Sinds 1974 is de Golf uitgegroeid tot het Zwitserse zakmes van de autowereld: hij is compact, veelzijdig, en zelfs na acht generaties e nog even populair.

Volkswagen Golf Mark Weg collectie hero mobiel
De Volkswagen-schatkamer van Mark Wegh

Wie aan Mark Wegh denkt, denkt automatisch aan de succesvolle Porsche-dealer uit Heteren. Maar zijn liefde voor auto’s begon al veel eerder. 

Volkswagen Tayron R-line hero mobiel_1
In de Volkswagen Tayron parkeer je als een pro

De nieuwe Volkswagen Tayron komt begin 2025 op de markt. Met een lengte van 4,77 meter, een breedte van 1,85 m en een hoogte van 1,66 meter zie je ‘m niet gauw over het hoofd.