Volkswagen 5G

26 oktober 2021

Volkswagen test 5G voor realisatie slimme fabrieken

Volkswagen zet de volgende stap op weg naar slimme, volledig connected fabrieken. Volkswagen’s hoofdfabriek in Wolfsburg beschikt nu over een lokaal standalone 5G-netwerk dat in eerste instantie is bedoeld voor het productie-ontwikkelingscentrum en de pilothal. Via het pilotproject test Volkswagen of 5G-technologie voldoet aan de veeleisende behoeften van autoproductie, om die vervolgens in de toekomst in te kunnen zetten voor industriële serieproductie. In Dresden heeft de Glazen Fabriek eveneens een zogenaamd ‘5G-eiland’ geactiveerd.

“Bij de uitvoering van onze ACCELERATE-strategie vormen we onze Volkswagen-locaties om tot slimme fabrieken. Het doel is om de productie verder te optimaliseren en nog efficiënter en flexibeler te maken. Wij zijn van mening dat 5G-technologie een groot innovatiepotentieel heeft, van het gebruik van intelligente robots en zelfrijdende transportsystemen tot het draadloos updaten van software in geproduceerde auto’s,” verklaart Christian Vollmer, lid van de Raad van Bestuur van het merk Volkswagen, verantwoordelijk voor Productie en Logistiek.

Volkswagen 5G
Realtime datatransmissie voor toekomstige productie

De Volkswagen-fabriek in Wolfsburg beschikt al over ongeveer 5.000 robots plus tal van andere machines en systemen. Om deze te bedienen en te monitoren is in de toekomst een veilige, snelle overdracht van data nodig. Latentie – de tijd die nodig is om gegevens via het netwerk te verzenden – wordt via 5G-netwerken aanzienlijk verminderd vergeleken met andere draadloze communicatietechnologieën als WLAN. 5G-technologie zorgt voor extreem korte latentietijden van maximaal één milliseconde, datatransmissiesnelheden op gigabitniveau en zelfs bij hoge belasting een enorme betrouwbaarheid. Deze realtime draadloze communicatie gaat voor het eerst veel slimme fabriekstoepassingen mogelijk maken. Een scenario dat in de pilotfase onder realistische laboratoriumomstandigheden in Wolfsburg moet worden getest, is het draadloos uploaden van software naar geproduceerde auto’s. Vanwege het alsmaar hogere digitaliseringsniveau en de volledig connected auto van de nabije toekomst vereist het productieproces dat grote hoeveelheden data naar de auto’s worden verzonden. 5G maakt het mogelijk om dit veel sneller en op elk moment tijdens de productie te doen.

Op de lange termijn gaat het campusnetwerk in de fabriek in Wolfsburg naar verwachting grote delen van de 6,5 vierkante kilometer grote fabriekslocatie beslaan.

Volkswagen verzorgt setup en runnen 5G-netwerk zelf

Volkswagen ontwikkelt de lokale 5G-infrastructuur zelf en gaat die ook zelf runnen. Voor het campusnetwerk in Wolfsburg heeft Volkswagen een eigen radiofrequentie van 3,7 tot 3,8 GHz met een bandbreedte van 100 MHz aangevraagd en verkregen. Voor storingsvrije draadloze datatransmissie is een speciale frequentie vereist die uitsluitend door Volkswagen voor productiedoeleinden gebruikt gaat worden. De netwerkapparatuur voor het 5G-pilotnetwerk wordt geleverd door het Finse telecommunicatieconcern Nokia.

Glazen Fabriek in Dresden test besturingssysteem via 5G

Het merk Volkswagen maakt deel uit van een 5G-competentienetwerk binnen de Volkswagen Groep. In de Glazen Fabriek in Dresden, een pilotfabriek van Volkswagen die innovatieve technologieën onder normale productiecondities test voor de pilotproductie van de ID.3, is eveneens een 5G-eiland geactiveerd. In samenwerking met Porsche, Audi en de Technische Universiteit van Dresden wordt daar de netwerkbesturing voor een autonoom transportsysteem verder ontwikkeld. De sensoren in het autonome transportsysteem sturen de omgevingsdata via 5G naar de cloudcomputer. Die berekent vervolgens de route voor een ID.3-carrosserie en stuurt de informatie in realtime terug.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.