Volkswagen ID.4

24 september 2020

ID.4: de eerste elektrische SUV van Volkswagen

De Volkswagen ID.4 is onthuld. Hiermee krijgt het elektro-offensief van Volkswagen extra vaart. Deze volledig elektrische SUV staat net zoals de ID.3 op het MEB-platform. Speciaal voor elektrisch aangedreven modellen heeft Volkswagen dit platform ontwikkeld.  Door het gebruik van dit platform is de ID.4 duurzaam, modern én bereikbaar voor een groot publiek. 

De Volkswagen ID.4 is 4,58 meter lang en de strakke lijnen zorgen voor een krachtige SUV uitstraling. Ondanks dat is de ID.4  zeer gestroomlijnd (Cw: 0,28). Door een harmonieuze samenwerking tussen bijvoorbeeld de achterlichtunits en de achterspolier krijgt de ID.4 een optimale airflow. De karakteristieke koplampen, het pntbreken van een grille en het interieur kunt u herkennen van de ID.3. Met de optionele IQ.Light LED matrixkoplampen heeft de bestuurder optimaal zicht en de speciale lenstechnologie heten ‘m welkom als hij bij zijn ID.4 aankomt. Ook 3D LED-achterlichtunits zijn leverbaar. Deze kunnen de bestuurder ook verwelkomen of ‘uitzwaaien’.

Open Space

De binnenruimte van de ID.4 is spraakmakend. Door de ‘open space’ krijgt u de binnenruimte van een SUV uit een hogere klasse. Met het grote glazen panoramadak, wat standaard is op de ID.4 1ST Max, ervaart de bestuurder en de passagiers een heerlijk lichte en ruime binnenruimte. De flexibel in te delen middenconsole zorgt voor een opgeruimde uitstraling van het interieur.

Praktisch

De bagageruimte kunt u als bestuurder indelen zoals u wilt. De kofferbakinhoud varieert daardoor van 543 liter tot 1.575 liter. Met één voetbeweging opent de Easy Open & Close-achterklep. Handig als u uw handen vol heeft. Het maximale trekgewicht (geremd) van de ID.4 bedraagt 1.000 kg.

Baanbrekend bedieningsconcept

Bij de ID.3 en de achtste generatie van de Golf kon u er al kennis mee maken en ook de ID.4 is voorzien van een revolutionair bedieningsconcept. Knoppen en schakelaars ziet u bijna niet meer terug op het dashboard van de ID.4 en nagenoeg alle belangrijke informatie en functies kunt u vinden en bedienen met het multimediascherm, de digitale cockpit of het compacte diplay op het multifunctionele stuur. Met de grote tuimelschakelaar rechts van het display is de rijmodus te selecteren en via een centraal touchdisplay (10 of 12 inch) zijn navigatie-, telefoon- en multimediafuncties te bedienen. Met uw stem kunt u ook verschillende opties gebruiken en activeren. Begin uw commando met ‘Hallo ID’ en vertel uw auto vervolgens waar u naar op zoek bent. Standaard heeft de ID.4 het ID.Light; een smalle lichtstrip onder de voorruit assisteert en infromeert de bestuurder in verschillende situaties. Bijvoorbeeld bij het navigeren, remmen, afslaan en het fungeert als een vorderingsindicatie bij het opladen van de auto. Het augmented reality head-up display (standaard in de ID.4 1ST Max) projecteert pijlen en andere graphics zodanig op de vooruit dat de bestuurder zijn focus op de weg houdt en dat ze opgaan in de omgeving van de auto.

Gebruiksgemak en veiligheid gebundeld

De ID.4 is voorzien van slimme assistentiesystemen, gebundeld onder de naam IQ.Drive. De 1ST Editions zijn standaard uitgerust met bijvoorbeeld een geïntegreerd automatisch parkeersysteem, Park Distance Control en Lane Assist. Deze uitvoering heeft ook Emergency Braking Front Assist wat naast een uitwijk-assistent ook een automatische remfunctie heeft. Dit systeem beschermt de berijder wanneer er tegemoetkomend verkeer bij het afslaan voor gevaar kan zorgen. De ‘stop & go’ adaptive cruise control zet een stap richting autonoom rijden. Op basis van naviagiedata en verkeerstekens past de snelheidsbegrenzer zijn snelheid aan wanneer u bijvoorbeeld een rotonde of bocht benaderd. De Eco Assistance-functie geeft de bestuurder een seintje als het vanuit efficiency-oogpunt handig is het ‘gaspedaal’ los te laten. In de ID.4 1ST Max is Travel Assist ook standaard. Dit systeem houdt de auto tussen de wegmarkeringen én zorgt voor voldoende afstand tot voorliggers. Bij rijbaanwisselingen waarschuwt het voor mogelijk gevaar. Als de bestuurder het stuur niet vast heeft, geeft Travel Assist waarschuwingen. Als de bestuurder niet reageert, volgt eventueel een automatische remactie (tot stilstand).

Alle intelligente functies worden aangestuurd door een nieuw elektronica-platform. Dankzij mobiele updates wordt het aantal slimme functies steeds verder uitgebreid.

Krachtige alleskunner

De elektromotor drijft de achterwielen aan met behulp van een ééntraps versnellingsbak. Alle ID.4 1ST-modellen zijn standaard voorzien van een 150 kW/ 204 pk motor en de 310 Nm aan koppel is direct beschikbaar. Dit zorgt ervoor dat u in slechts 8,5 seconden accelereert van 0-100km/u. Er komen later meerdere vermogensvarianten beschikbaar met meer kracht en vierwielaandrijving. De centraal en laag geplaatste lithium-ion accu draagt bij aan een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. Zowel het comfort als de dynamiek profiteert hiervan. Dankzij de ruime bodemvrijheid (21 cm) is de ID.4 ook in licht terrein op zijn gemak. De draaicirkel is dankzij de achterwielaandrijving opmerkelijk klein: 10,4 meter.

Duurzame kracht

Het lithium-ion batterijpakket weegt 493 kg en heeft een capaciteit van 77 kWh. Hiermee is een actieradius van 520* kilometer haalbaar. Volkswagen garandeert dat na 8 jaar of 160.000 km nog altijd 70% van de oorspronkelijke capaciteit beschikbaar is. De bestuurder van een ID.4 heeft keuze uit diverse energieterugwinmodi. In ‘B’ van brake fungeert de elektromotor als generator die de batterij voedt. Veel dagelijkse remacties worden uitgevoerd door de elektromotor alleen.

De accu is met 125 kW te laden. Bij een snellader volstaat een half uur om bij te laden voor een actieradius van 320 kilometer. Via de Volkswagen dealer zijn laadoplossingen op maat beschikbaar.

Complete 1ST-modellen

De levering van de ID.4 start met de ID.4 1ST en ID 4 1ST Max limited editions. De ID.4 1ST heeft standaard 20 inch lichtmetalen velgen en het Exterieur Style-pakket. Stoelen, voorruit en stuurwiel (met 1ST-logo) zijn verwarmd en ambienteverlichting (30 kleuren) en RVS-pedalen met Play & Pause-design zijn standaard. Dat geldt ook voor een achteruitrijcamera, twee zone Climatronic airconditioning, het Discover Pro navigatiesysteem en 4 USB-poorten. Front Assist, ‘stop&go’ Adaptive cruise control en Lane Assist dragen bij aan veiligheid van hoog niveau.

De ID.4 1ST Max heeft alle genoemde features en daarbij LED matrixkoplampen, 3D LED-achterlichten, 21 inch lichtmetalen velgen, progressive steering en adaptive chassis control (DCC) en een elektrisch bediende achterklep. Blikvangers in het interieur zijn elektrisch verstelbare stoelen, akoestisch glas en het glazen panoramadak. De Climatronic airconditioning (3 zones) zorgt voor een optimaal interieurklimaat. Ten slotte zijn ook het augmented reality head-up display, 12 inch centraal touchscreen, de Comfort smartphone-interface, Travel Assist, Side Assist en Emergency Assist standaard op de ID.4 1ST Max.

Garantie & Service

Elke Volkswagen ID.4 heeft standaard 8 jaar garantie op de hoogvoltaccu óf maximaal 160.000 kilometer. Daarnaast zullen alle in Nederland geleverde ID.4 modellen inclusief tot 8 jaar onderhoud worden geleverd**.

De eerste exemplaren van de nieuwe ID.4 gaan naar verwachting dit jaar al in Nederland de weg op, de prijzen worden voorafgaand aan de marktintroductie bekendgemaakt. Geïnteresseerden die op de hoogte willen blijven, kunnen u op de onderstaande button klikken.\

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

** Buiten deze onderhoudsbeurten vallen slijtagedelen zoals o.a. remschijven, remblokken, ruitenwissers, banden en schade die ontstaan is door invloeden van buitenaf.