distributieriem en multiriem vervangen

16 april 2020

Wanneer moet ik de distributieriem van mijn auto vervangen?

De distributieriem verzorgt een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Een essentieel onderdeel dus. Als deze erg is versleten dan kan ‘ie breken. Dit zorgt ervoor dat het motorblok vastloopt. U kunt zich voorstellen dat het herstellen van deze schade voor een hoge rekening zorgt. In bepaalde gevallen moet uw complete motorblok zelfs worden vervangen.

Wat is het verschil tussen distributieriem en -ketting?

Het motorblok van uw auto is uitgerust met een distributieriem óf een distributieketting. Niet allebei. De werking van deze onderdelen is hetzelfde. Ze drijven de nokkensas via de krukas aan. Deze aandrijving vraagt om een grote trekkracht en moeten daarom van een sterk materiaal zijn gemaakt. Dat materiaal verschilt tussen een riem en ketting.

De distributieriem is gemaakt van een bepaald soort kunststof wat versterkt is met metalen draden die hierin zijn verwerkt. Aan de binnenkant van de riem zijn tanden aangebracht die voor grip zorgen op de draaiende delen van de motor.

De distributieketting heeft géén vertanding en bestaat volledig uit schakels, een beetje vergelijkbaar zoals de ketting van een motor of fiets. Deze is dan ook gemaakt van een gehard staal met een grote treksterkte.

Werkplaats distributieriem en multiriem
Wanneer laat ik mijn distributieriem vervangen?

Ook dit is afhankelijk van een aantal zaken. Het verschilt bijvoorbeeld per model en per motor maar daarnaast heeft uw rijstijl ook invloed hierop. Wij adviseren u om de riem elke vijf jaar of bij een maximaal aantal kilometers te vervangen. Hoeveel dat maximum voor uw auto is, staat in het instructieboekje van uw auto en wij kunnen dat natuurlijk ook voor u opzoeken. Neem gerust contact met ons op en wij informeren u graag.

Wat kost het om een distributieriem te vervangen?

Er zit per type motor een ontzettend groot verschil in de kosten van het vervangen van uw distributieriem. Dit kan verschillen van € 400 tot over de € 1.000. Dit heeft er onder andere mee te maken dat de riem niet bij alle motorblokken even gemakkelijk te bereiken is en dat zorgt dan weer voor meer arbeidsuren.

Als u wilt weten wat het voor uw auto kost, kunt u geheel vrijblijvend informatie opvragen via de onderstaande button. Wij ontvangen dan graag het kenteken van uw auto.

Hoe weet ik wat de staat van mijn distributieriem is?

Dat is heel erg lastig, zo niet onmogelijk om zelf op te merken. Een distributieriem die al te ver versleten is, maakt dit niet echt kenbaar zoals bijvoorbeeld bijgeluiden of een melding in de boardcomputer. Een distributieriem blijft zijn werk goed doen totdat hij het écht begeeft. Op dat moment hoort u een korte en harde bonk en vervolgens gaat uw motor heel slecht lopen of houdt deze er helemaal mee op.