De distributieriem en multiriem
De distributieriem verzorgt een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. De multiriem of V-snaar zorgt voor aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp.
Verschil tussen distributieriem en -ketting?
Het motorblok van je auto is uitgerust met een distributieriem óf een distributieketting. De werking van deze onderdelen is hetzelfde. Ze drijven de nokkenas via de krukas aan. Deze aandrijving vraagt om een grote trekkracht en moeten daarom van een sterk materiaal zijn gemaakt.
De distributieriem is gemaakt van een bepaald soort kunststof wat versterkt is met metalen draden die hierin zijn verwerkt. Aan de binnenkant van de riem zijn tanden aangebracht die voor grip zorgen op de draaiende delen van de motor.
De distributieketting heeft géén vertanding en bestaat volledig uit schakels, een beetje vergelijkbaar zoals de ketting van een motor of fiets. Deze is dan ook gemaakt van een gehard staal met een grote treksterkte.
Multiriem
De multiriem wordt ook wel de V-snaar genoemd. Deze zorgt voor de aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en de aircopomp. Onder andere door uitdroging kunnen er scheurtjes in de multiriem ontstaan. Hierdoor kan hij gaan slippen, piepen of zelfs knappen. Hierdoor kunnen er essentiële onderdelen van je auto uitvallen. Tijdige vervanging is dus belangrijk. De vervangingsfrequentie hangt net als bij de distributieriem af van het model en motortype.
Wanneer laat ik mijn distributieriem vervangen?
Dit is afhankelijk van een aantal zaken. Het verschilt bijvoorbeeld per model en per motor, maar daarnaast heeft je rijstijl hier ook invloed op. Wij adviseren je om de riem elke vijf jaar of bij een maximaal aantal kilometers te vervangen. Hoeveel dat maximum voor jouw auto is, staat in het instructieboekje van je auto en wij kunnen dat natuurlijk ook voor je opzoeken. Neem gerust contact met ons op en wij informeren je graag.
Wat kost het om een distributieriem te vervangen?
Er zit per type motor een ontzettend groot verschil in de kosten van het vervangen van de distributieriem. Dit kan verschillen van € 400 tot over de € 1.000. Dit heeft er onder andere mee te maken dat de riem niet bij alle motorblokken even gemakkelijk te bereiken is en dat zorgt dan weer voor meer arbeidsuren.
Als je wilt weten wat het voor jouw auto kost, kun je geheel vrijblijvend informatie opvragen via de onderstaande button. Wij ontvangen dan graag het kenteken van je auto.
Hoe weet ik wat de staat van mijn distributieriem is?
Dat is heel erg lastig, zo niet onmogelijk om zelf op te merken. Een distributieriem die al te ver versleten is, maakt dit niet echt kenbaar zoals bijvoorbeeld bijgeluiden of een melding in de boardcomputer. Een distributieriem blijft zijn werk goed doen totdat hij het écht begeeft. Op dat moment hoor je een korte en harde bonk en vervolgens gaat je motor heel slecht lopen of houdt deze er helemaal mee op.