42 miljoen aangedreven wielen: 40 jaar quattro

9 maart 2020 Audi 40 jaar quattro

Op de autotentoonstelling van Genève in 1980 verraste Audi met zijn eerste quattro model. Sindsdien is quattro-vierwielaandrijving uitgegroeid tot een hoeksteen van het merk. Inmiddels heeft Audi al 10,5 miljoen quattro-modellen geproduceerd. Met de Audi e-tron S en e-tron S Sportback voegt Audi aan quattro een nieuwe dimensie toe: electric torque vectoring.

In 1980 was de Audi quattro op de autotentoonstelling van Genève de ster van de show. Het sportieve model met vijfcilinder turbomotor (147 kW/200 pk) – liefkozend ook wel de Ur-quattro genoemd – was ’s werelds eerste personenauto met permanente vierwielaandrijving. Vandaag-de-dag is quattro verkrijgbaar binnen alle modellijnen van Audi (behalve de A1). Alle S- en RS-modellen zijn standaard uitgevoerd met quattro. Tot en met eind 2019 heeft Audi in totaal 10.448.406 auto’s met quattro vierwielaandrijving geproduceerd. Alleen in 2019 waren het er al ruim 804.000 (45% van het jaarvolume).

quattro 2.0: electric torque vectoring

quattro is tijdloos, ook in het tijdperk van elektrische aandrijving. De Audi e-tron en e-tron Sportback worden standaard geleverd met ‘electric quattro’. Normaal gesproken worden bij deze modellen alleen de achterwielen aangedreven, maar als de omstandigheden erom vragen worden de voorwielen automatisch ‘bijgeschakeld’. Electric quattro wordt nu verder verfijnd met electric torque vectoring. Dit houdt in dat de aandrijfkracht op de achteras in milliseconden volledig variabel over de twee wielen kan worden verdeeld. Het resultaat: nog meer grip en rijdynamiek. Electric torque vectoring debuteert op de sportieve Audi e-tron S-modellen.

quattro voor elke toepassing

Audi heeft verschillende quattro-versies in huis. Het systeem voor modellen met in lengte gemonteerde krachtbron werkt samen met het stabiliteitssysteem ESC en de tiptronic-transmissie, en beschikt over een mechanisch sperdifferentieel. De aandrijfkrachtverdeling naar de voor- en achteras is variabel. quattro-modellen met handgeschakelde versnellingsbak of de S tronic-transmissie met dubbele koppeling beschikken over quattro met ultra-technologie. Dit systeem schakelt indien nodig volautomatisch en in een oogwenk over van voor- naar vierwielaandrijving. Compacte Audi’s met dwarsgeplaatste motor hebben een eigen quattro-systeem met een hydraulische, meervoudige plaatkoppeling op de achteras. Bij diverse modellen is het daarbij mogelijk om al bij het insturen van een bocht ook aandrijfkracht naar de achterwielen te sturen. Bij de sportieve R8 bevindt de koppeling zich juist op de vooras.

Terug naar nieuwsoverzicht