50 jaar De Waal: groei met behoud van familietradities

12 mei 2015 50jaar De Waal

‘Van garage de Waal naar de Waal Autogroep’

De Waal Autogroep bestaat dit jaar vijftig jaar. Om dat feestje te vieren gaat het grootste Betuwse autobedrijf de komende tijd op pad met zakelijke klanten. Consumenten profiteren in juni van aantrekkelijke acties. Eigenaren Christiaan en Walter de Bruin analyseren het succes van het familiebedrijf: “We houden altijd vast aan onze koers.”

Walter (1972) en zijn broer Christiaan (1970) vertegenwoordigen de derde generatie die aan het hoofd staat van De Waal. Hun opa Chris de Bruin startte het autobedrijf in 1965 op het zojuist ontgonnen Tielse bedrijventerrein Latenstein. Dat deed hij met de toekomst van zijn zoon Henk in het achterhoofd, want Chris had weinig met auto’s: zijn hart lag bij de handel in gewasbestrijdingsmachines. Zodoende nam Henk, samen met zijn vrouw Adske, het bedrijf al in 1968 van zijn vader over.

“Onze ouders hebben er een echt familiebedrijf van gemaakt dat op allerlei terreinen is gegroeid”, vertelt Walter. “Zo breidde Volkswagen uit van één model, de Kever, naar een hele range modellen. Begin jaren tachtig is daar het merk Audi bij gekomen. Het bedrijf is onder hen een grote rol in de regio gaan spelen met nieuwe vestigingen in Culemborg, Geldermalsen en Vianen. Verder hadden ze goed in de gaten dat ze het bedrijf breder moesten positioneren met lease, verhuur, schadeherstel en de verkoop van brandstof.”

Andere route
De familie werkte heel doelgericht toe naar het jaar waarin Walter en Christiaan het stokje zouden overnemen: 2003. Als jongemannen liepen ze al dagelijks mee in de werkplaats, maar na hun studie aan de hogeschool en universiteit hielden ze bewust enkele jaren afstand om elders werkervaring op te doen. “Je kunt ervoor kiezen om stapje voor stapje ingewerkt te raken in het bedrijf van je ouders”, legt Walter uit. “Christiaan en ik hebben een andere route gekozen. Wil je je optimaal kunnen verplaatsen in je toekomstige zakenpartners, dan is het essentieel om eerst in andere keukens te kijken. Daarom heb ik onder andere in Duitsland bij Audi AG gewerkt. Daarnaast heb ik gedurende drie jaar van nabij kunnen zien hoe een importeur de pushende rol van de fabrikant in balans brengt met de belangen van dealers in de Nederlandse markt. Elke dealer doet het op zijn eigen manier. Bij de één denk je: dat ga ik ook zo doen. Bij de ander zeg je: dat doe ik compleet anders.”

Nieuwe uitdagingen
De derde generatie staat voor andere uitdagingen: schaalvergroting, uitbreiding van het merkenaanbod (recent voegde De Waal Autogroep Seat toe), versterking van aanverwante activiteiten zoals schadeherstel en autolease, en een antwoord op nieuwe online ontwikkelingen.

Christiaan: “De korte en middellange termijn zullen in het teken staan van consolidatie: fijn slijpen wat we al hebben. De wereld om ons heen verandert zo snel dat we hooguit drie tot vijf jaar vooruit kunnen kijken. Maar je moét die stip aan de horizon zetten, je route stapsgewijs invullen en vasthouden aan je koers. Tegelijkertijd springen we bewust in op nieuwe ontwikkelingen zoals Car Sharing en Free to Go. Je ziet steeds vaker dat een bedrijfsauto door twee of drie werknemers wordt gedeeld. Of dat auto’s in de stad of op een bedrijventerrein met een pasje worden meegenomen en op een andere locatie worden achtergelaten, waarbij de auto met het pasje wordt afgesloten. Dat zijn niet te stuiten ontwikkelingen waar we nu heel bewust ervaring mee opdoen. Zodat we er volop op kunnen inzetten zodra deze trends massaal doorbreken.”

Familietraditie
“Eigenlijk”, zegt de eigenaar van het familiebedrijf, “doen we het niet anders dan onze ouders deden: investeren, groeien, maar tegelijkertijd ook heel dicht bij onszelf blijven. Car Sharing en Free to Go zijn weliswaar nieuwe uitdagingen, maar het blijft draaien om dezelfde kern: mobiliteit. En ondanks de groei blijven we trouw aan de familietraditie – Christiaan en ik blijven gewoon meewerkende eigenaren die overal hun gezicht laten zien. Of we nou één of tien vestigingen hebben, dat maakt niet uit.”

50 jaar De Waal Autogroep

Het halve eeuwfeest wordt de komende maanden gevierd met tal van acties. Het jubileumlogo komt te hangen op diverse A-locaties in het verzorgingsgebied van De Waal. Grootzakelijke relaties gaan met medewerkers van de bedrijven op bezoek naar Sail Amsterdam, het Topshelf Open Tennistoernooi in Rosmalen of de AutoRAI. De Waal Autogroep spant zich de komende tijd extra in om haar zakelijke netwerk in de gehele regio verder uit te breiden. Consumenten worden in juni getrakteerd op aantrekkelijke jubileum product/prijsacties die mede mogelijk worden gemaakt door de fabrikant en importeur.

Terug naar nieuwsoverzicht