9e titel op rij: Audi 2.5 TFSI opnieuw ‘Engine of the Year’

8 juni 2018 Audi RS3

Audi blijft winnen bij de ‘International Engine of the Year Awards’. Voor de negende keer op rij heeft de jury de 2.5 TFSI van het merk verkozen tot beste motor in de categorie motoren met een cilinderinhoud tussen de 2 en 2,5 liter. Met zijn vermogen van 294 kW/400 pk is het de krachtigste in serie geproduceerde vijfcilinder ter wereld.

Het jurypanel van de ‘International Engine of the Year Awards’ prees vooral het indrukwekkende koppel van 480 Nm, dat beschikbaar is bij een toerental net boven 1.700 tpm, alsmede het kenmerkende geluid van de turbomotor. Dit geluid ontstaat doordat de aangrenzende cilinders op een ander moment worden ontstoken dan cilinders die verder weg zijn geplaatst, wat voor een uniek ritme zorgt. “De vijfcilinder is al meer dan 40 jaar lang een icoon van ons merk”, aldus Oliver Hoffmann, hoofd technische ontwikkeling bij Audi Sport GmbH. “Twee jaar geleden hebben we de 2.5 TFSI compleet doorontwikkeld en daarbij het carter vervangen door een aluminum versie.”

Kloppend vijfcilinderhart

De vijfcilinder vormt niet alleen het kloppende hart van de Audi TT RS Coupé en TT RS Roadster, hij drijft ook de Audi RS 3 Limousine en RS 3 Sportback aan. De 2.5 TFSI stuwt de TT RS en TT RS Roadster in respectievelijk 3,7en 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de RS 3 Limousine en Sportback daarvoor 4,1 seconden nodig hebben. De topsnelheid van alle vier modellen is standaard begrensd op 250 km/u, optioneel kan dit worden verhoogd naar 280 km/u.

De awards voor de ‘International Engine of the Year’ worden uitgereikt sinds 1999.

Een internationaal panel van 65 auto(sport)journalisten selecteert de beste motoren van het jaar in een aantal verschillende categorieën. Dit jaar is Audi voor de veertiende keer op rij winnaar van deze prijs, die wereldwijd veel aanzien heeft.

Audi RS3 Motor

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Terug naar nieuwsoverzicht