Na de komst van het SQ8 topmodel krijgen ook de plug-in hybrideversies binnen de stijlvolle Audi Q8-reeks een extra boost. Naast nieuwe designaccenten is er ook veel hightech nieuws. Zo is de plug-in hybride aandrijflijn van de Audi Q8 TFSI e quattro verder verfijnd en verbeterd. Er is keuze uit twee vermogensvarianten, waarbij de elektrische range voor beide is verhoogd tot maximaal 83 km** (WLTP). Voor het eerst zijn de Q8 TFSI e quattro-modellen ook leverbaar met vierwielbesturing en eAWS (elektromechanische actieve rolstabilisatie). De vernieuwde Audi Q8 55 TFSI e quattro en Q8 60 TFSI e quattro zijn vanaf deze week te bestellen vanaf € 102.460* en vanaf juni te beleven bij De Waal Autogroep.
Diverse nieuwe designaccenten - zoals de grille met honingraatstructuur en de in contrastkleur uitgevoerde diffusors aan de voor- en achterzijde - geven het kenmerkende Q8 SUV-coupé-gezicht nog meer karakter. LED-verlichting is altijd standaard. Als optie zijn Matrix LED-verlichting met Audi Laser Light en OLED-achterlichten leverbaar. Hiermee zijn de lichtsignaturen naar persoonlijke wens aan te passen. De nabijheidsindicator waarschuwt voor het te dicht naderen van de ruime en comfortabele SUV-coupé.
Plug-in hybridetechnologie verder verfijnd
De Audi Q8 TFSI e quattro-modellen hebben een aandrijflijn met een 3.0 TFSI V6 turbo-benzinemotor, een krachtige elektromotor en een nieuwe, onder de vloer van de bagageruimte geplaatste, vloeistofgekoelde 25,9 kWh lithium-ion batterij. Die laatste is met 7,4 kW in 3 uur en 45 minuten tot 100% te laden. Klanten hebben keuze uit twee krachtige varianten. De Q8 55 TFSI e quattro heeft al een systeemvermogen van 290 kW/394 pk en een maximumkoppel van 600 Nm. De Q8 60 TFSI e quattro laat 360 kW/490 pk en 700 Nm optekenen. De Q8 55 TFSI e quattro accelereert in 5,7 seconden van 0-100 km/u (Q8 60 TFSI e quattro: 5,0 sec.). Beide versies hebben een elektronisch begrensde topsnelheid van 240 km/u (135 km/u in elektrische modus).
Slimme rijstanden
De Audi Q8 TFSI e quattro-modellen bieden keuze uit verschillende rijstanden. De elektrische modus - één van de rijstanden - blijft zelfs bij het volledig intrappen van het gaspedaal gehandhaafd. De hybride-aandrijfvormen ‘auto’ en ‘hold’ richten zich op hun eigen manier op maximale efficiency. In ‘auto’-modus zorgt de predictive operating strategy ervoor dat op een specifieke rit de elektrische energie zo veel mogelijk wordt benut. Zo zorgt de elektromotor voor power op momenten dat de turbo van de 3.0 TFSI druk opbouwt. Dit draagt bij aan het gevoel van een lineaire vermogensontwikkeling. Met het zoveel mogelijk terugwinnen van energie richt ‘Hold’ zich op het handhaven van het energieniveau van de accu. Zo wordt het mogelijk om (later) op de plaats van bestemming elektrisch en dus zonder uitstoot van schadelijke gassen te rijden.
In de ‘Charge’-modus staat het opladen van de accu centraal, vooral door recuperatie. Daarbij speelt de Predictive Efficiency Assist (PEA) een sleutelrol. Deze komt in actie zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. Daardoor is tot wel 25 kW terug te winnen. Voor maximale efficiency werkt PEA samen met de navigatie en de assistentiesystemen. Een concreet voorbeeld: door de interactie van de systemen is de afstand tot een voorligger altijd duidelijk. Op basis daarvan kan PEA bijvoorbeeld besluiten wat de meest efficiënte optie is: ‘zeilen’ met uitgeschakelde TFSI-motor of energieterugwinning. De optionele adaptive cruise assist kan de efficiency verder versterken, onder meer door brandstofsbesparend accelereren mogelijk te maken. Los daarvan helpen de Audi Q8 TFSI e quattro-modellen bestuurders altijd bij het aanhouden van een energie-efficiënte rijstijl, bijvoorbeeld door via de Virtual Cockpit te adviseren de voet van het pedaal te halen bij snelheidsaanduidingen en het naderen van kruisingen en rotondes.
Zo’n 90 procent van alle remacties tijdens dagelijks gebruik (tot 0,3 g) wordt uitgevoerd door de elektromotor. Deze fungeert dan als generator, die stroom levert aan de accu. Het reguliere remsysteem komt alleen in actie bij krachtig(er) afremmen. Daarbij wordt tot wel 80 kW aan energie teruggewonnen.
Nieuwe dimensies in dynamiek
De Audi Q8 55 TFSI e quattro Pro Line Advanced heeft standaard een onderstel met adaptieve luchtvering, wat het comfort én de rijdynamiek ten goede komt. Bij de Q8 55 TFSI e quattro Pro Line S- en 60 TFSI e Pro Line Competition is adaptieve luchtvering sport inbegrepen.
De Q8 TFSI e quattro is er nu ook met vierwielbesturing (optie). Dit slimme systeem maakt de SUV-coupé wendbaarder bij lage (parkeer)snelheden en stabieler bij hogere snelheden, bijvoorbeeld bij rijbaanwisselingen op de snelweg.
Elektromechanische actieve rolstabilisatie (eAWS) is ook beschikbaar. In dit slimme systeem staan een elektromotor en planetair stelsel centraal. Daarmee is het mogelijk om de stabilisatoren te ‘splitsen’. Op slechte wegen zorgt de onafhankelijke werking voor optimale absorptie van oneffenheden. Dit komt het comfort ten goede. Bij sportief gebruik kunnen de twee helften van de stabilisator in tegengestelde richting bewegen. Dit beperkt het overhellen van de carrosserie én het resulteert in nog directere reacties op stuurbewegingen.
Nog luxer
De nieuwe Audi Q8 55 en 60 TFSI e quattro zijn nog luxer dan hun voorgangers. Alle modellen beschikken nu bijvoorbeeld over hightech lichtfuncties, lichtmetalen velgen (19-21 inch), een achteruitkijkcamera, park assist, de grootlichtassistent en de convenience key. De Q8 60 TFSI e quattro wordt bovendien strandaard geleverd met het S line interieur, S line exterieur en Optiekpakket zwart. Met een verder uitgebreid en vernieuwd aanbod van opties en optiepakketten zijn er legio mogelijkheden om maatwerk te maken van de Q8 TFSI e quattro.
De nieuwe Audi Q8 TFSI e quattro-modellen zijn met ingang van 25 april te bestellen en worden in juni op de Nederlandse markt verwacht. Prijzen beginnen bij € 102.460* voor de Q8 TFSI e quattro Pro Line. Als Pro Line Advance wordt hij leverbaar vanaf € 109.840*. De sportiviteit van de Pro Line S start bij € 110.231 terwijl de ultieme combinatie van luxe en dynamiek in de Pro Line S Competition tot uiting komt vanaf € 122.610*.
* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie audi.nl.
** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.