SEAT Leon: vier generaties aan innovatie en succes

20 juli 2020

SEAT Leon: vier generaties aan innovatie en succes

Elke generatie van de SEAT Leon legt de lat opnieuw hoger, en dat al meer dan twintig jaar lang. Alle vier modelgeneraties zijn ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Barcelona, en delen het DNA dat SEAT in de autowereld definitief op de kaart heeft gezet. Inmiddels zijn er al ruim 2 miljoen exemplaren van de succesvolle Leon gebouwd.

1e generatie (1999) – een indrukwekkend debuut

SEAT’s eerste compacte middenklasser was een ontwerp van Giorgetto Giugiaro. De eerste generatie van de Leon was een auto met een geheel eigen identiteit. Een trendsetter, waarmee SEAT tal van nieuwe gebieden betrad: zo werd de Leon gelijktijdig op twee locaties gebouwd (in Martorell en Brussel) en was de auto leverbaar met vierwielaandrijving en een zesversnellingsbak. Met een vermogen van 180 pk was de Leon bovendien veruit de krachtigste auto die SEAT tot dan toe had gebouwd. Met een verzinkte carrosserie werd de Leon langdurig tegen roestvorming beschermd en luxe extra’s als een tankklepje dat elektrisch ontgrendelde, waren uniek in de compacte middenklasse.

2e generatie (2005) – innovatief en sportief design

De tweede generatie van de SEAT Leon kreeg zijn spraakmakende uiterlijk aangemeten door Walter De Silva. In het conservatieve C-segment verscheen ineens een auto met een opzienbarend lijnenspel en achterportieren waarvan de deurgrepen in de C-stijlen waren weggewerkt – zodat de Leon er uitzag als een sportieve driedeurs hatchback. Met de tweede generatie van de Leon won SEAT vier keer de constructeurstitel in het World Touring Car Championship (WTCC) – naast de rijderstitel in 2008 en 2009. Een prestatie van formaat, aangezien de Leon met zijn compacte formaat en recht afgesneden achterzijde vergeleken met de concurrentie in aerodynamisch opzicht in het nadeel was.

3e generatie (2012) – stijl en kwaliteit

Met Alejandro Mesonero-Romanos aan het roer van SEAT’s designafdeling kreeg de derde generatie van de Leon meer flair. Het ontwerp was 100 procent SEAT: de scherpe lijnvoering van deze Leon was direct herkenbaar. Dat was mede te danken aan de LED-dagrijverlichting; als eerste auto in zijn klasse werd de Leon zelfs geleverd met full-led lichttechnologie. Om het veeleisende koperspubliek te bedienen, bood SEAT de Leon in een groot aantal verschillende uitvoeringen aan. Ook de kwaliteit van de auto kreeg een upgrade, met mooie materialen en een degelijk dof geluid bij sluiten van de portieren. De derde generatie van de SEAT Leon was het gesprek van de dag: in verschillende vergelijkende tests kwam de auto als winnaar uit de bus. De Leon werd geleverd als vijfdeurs hatchback, als sportieve driedeurs SC en als praktische ST.

4e generatie (2020) – de meest geavanceerde SEAT ooit

De nieuwe SEAT Leon, die recent zijn debuut beleefde, maakt enorme technologische sprongen vooruit. Het is niet alleen SEAT’s eerste volledig ‘connected’ auto, maar ook een model dat de lat op het gebied van veiligheid en verlichtingstechniek nóg hoger legt. Het sportief gelijnde ontwerp van Mesonero-Romanos geeft de Leon een nog krachtiger uitstraling. Ook voor het interieur is een nieuwe designkoers ingeslagen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.