SEAT S.A., het moederbedrijf achter SEAT en CUPRA, heeft in de fabriek in Martorell nabij Barcelona zijn assemblagelijn voor accusystemen in gebruik genomen. Deze productiestart markeert een cruciale mijlpaal in de transformatie van de onderneming naar elektromobiliteit. De nieuwe batterij-assemblagefabriek maakt deel uit van de overkoepelende strategie van de Volkswagen Groep op het gebied van elektromobiliteit en gaat in 2026 accusystemen produceren voor onder andere de CUPRA Raval en Volkswagen ID. Polo.
“De opening van deze assemblagefabriek voor batterijsystemen is een keerpunt in de geschiedenis van onze onderneming. Vandaag zien we hoe onze ambitie werkelijkheid wordt: we zijn klaar om 100% elektrische ‘Made in Spain’ auto’s te bouwen die elektrische mobiliteit in heel Europa toegankelijk maken”, aldus Markus Haupt, CEO van SEAT S.A..
300.000 accusystemen per jaar
De assemblagefabriek voor accusystemen - gerealiseerd in iets meer dan twee jaar tijd met een investering van € 300 miljoen - is een elementair onderdeel in de transformatie van de fabriek in Martorell naar elektrificatie. De faciliteit beslaat een oppervlakte van 64.000 vierkante meter en heeft de capaciteit om elke 45 seconden een accupakket te assembleren, wat neerkomt op 1.200 systemen per dag en 300.000 exemplaren per jaar. Vanaf 2026 gaat de fabriek exclusief de productielijnen van de CUPRA Raval en Volkswagen ID. Polo beleveren. Daarbij worden de batterijsystemen automatisch naar de productielijn getransporteerd via een brug van 600 meter. Deze unieke oplossing helpt samen met de 11.000 zonnepanelen op het dak - die 70% van de elektriciteit leveren die nodig is voor het assemblageproces van de batterijsystemen - de ecologische voetafdruk te verkleinen.
‘Unified cell’
De opening van de assemblagefabriek betekent een belangrijke stap voorwaarts in de batterijstrategie van de Volkswagen Groep. Het MEB+ accupakket dat in Martorell wordt geassembleerd is volledig concurrerend op alle belangrijke aspecten en een duidelijke sprong voorwaarts. Hiermee introduceert SEAT S.A. de ‘unified cell’. Dit is niet zomaar een batterijcel, maar een wereldwijd technologieplatform dat ongekende snelheid, schaal en flexibiliteit mogelijk maakt voor alle merken, regio’s en segmenten. “Tegelijkertijd schakelen we over op een compact cell-to-pack-ontwerp en voegen we lithium-ijzerfosfaat toe als alternatieve celchemie. Enerzijds dragen we met deze fabriek bij aan de opbouw van de batterij-industrie in Europa, die al zo lang nodig is. Anderzijds bereiken we minder afhankelijkheid en meer grip op technologische innovatie en kosten, waardoor e-mobiliteit nog aantrekkelijker en betaalbaarder wordt”, aldus Haupt.
Benchmark
De opening van de assemblagefabriek voor accusystemen markeert het laatste deel van het transformatieproces dat SEAT S.A. vanaf 2020 in gang heeft gezet. Samen met de Volkswagen Groep en diens partners heeft de onderneming € 10 miljard geïnvesteerd in Spanje om van het land een benchmark voor duurzame mobiliteit te maken. Van dit totaal is € 3 miljard exclusief toegewezen aan de elektrificatie van Martorell, dat is opgezet als een flexibele fabriek die in staat is om 100% elektrische, hybride en efficiënte verbrandingsmodellen te produceren voor verschillende merken van de Volkswagen Groep. Deze transformatie versterkt de positie van Martorell als de op twee na grootste productiefaciliteit van de Volkswagen Groep in Europa, verantwoordelijk voor ongeveer 25% van de auto’s die in Spanje worden geproduceerd. De fabriek heeft een beoogde maximale capaciteit van 600.000 auto’s per jaar, waarvan er in de toekomst tot 300.000 volledig elektrisch (BEV's) kunnen zijn.
Elektrisch rijden dichterbij? Bekijk onze SEAT voorraad!
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.