Het is geen toeval dat de autostoelen van SEAT na duizenden kilometers nog even comfortabel en stevig zijn als toen ze nieuw waren en dat ze bestand zijn tegen extreme temperatuurverschillen. Daar gaan drie jaren van intensief testen van ingenieurs in het SEAT Technical Center aan vooraf. Dit zijn de vijf meest ingrijpende tests die SEAT tijdens de ontwikkelingsperiode van elke autostoel uitvoert.
700 keer per dag in- en uitstappen
Mannen en vrouwen die verschillen in grootte en lichaamsbouw vormen een team van professionele testers dat zo’n 6.000 keer per week in en uit een auto stapt. Ieder lid herhaalt deze actie 700 keer per dag om te simuleren wat een autostoel over een periode van vijf jaar moet doorstaan. Sommigen van hen dragen een spijkerbroek met klinknagels en knopen op de achterzakken of versterkte naden om de weerstand van het schuim en de stof van de toekomstige autostoel te testen. Daarnaast moet de stoel zich natuurlijk vormen naar elke persoon die erop zit.
Schuifbestendig
SEAT reproduceert het veelvuldig schuiven over de stof op een autostoel. Het wordt uitgevoerd in het laboratorium en bootst het gewicht van een lichaam van 75 kilo na. Gedurende drie weken voert een machine 24 uur per dag 22.000 wrijvingscycli uit, wat de dagelijkse bewegingen simuleert van een meer dan honderd kilo zware gebruiker. Na de test is het essentieel om de prestaties van de autostoel te beoordelen en te controleren of deze de tests ongeschonden heeft doorstaan.
300.000 kilometer onder extreme omstandigheden
SEAT zet een auto op een schuddende pijnbank om rijomstandigheden op oneffen oppervlakken na te bootsen. De test duurt 225 uur, vergelijkbaar met het gebruik van 300.000 kilometer. Ook wordt de auto blootgesteld aan temperaturen van minus 35° tot plus 80° Celsius. SEAT evalueert de auto vóór, tijdens en na de test zodat precies kan worden bekeken of de eigenschappen ervan niet zijn veranderd en er geen breuk of schade is opgetreden.
Een autostoel in de vrieskou
In een speciale vrieskamer analyseert een ingenieur bij 20 graden onder nul de prestaties van een verwarmde stoel in een SEAT Arona. Hij gebruikt een thermografische camera om te controleren of de stoel in maar drie minuten al een aangename temperatuur bereikt, en in een kwartier is opgewarmd tot 40° Celsius. De apparatuur laat ook zien of de warmte gelijkmatig over het hele oppervlak wordt verspreid, wat bijdraagt aan het comfort van de toekomstige bestuurder.
Lekker zitten, een kwestie van millimeters
Is er een ideale zitpositie om veilig én comfortabel te rijden? Het antwoord is ja. SEAT meet tot twintig punten op een autostoel om de correcte zitpositie van de romp, de afstand tot de hoofdsteun of de hoek van het dijbeen van de bestuurder te verifiëren. De belangrijkste aspecten zijn de plaatsing van de heupen van de dummy, die het testteam van SEAT met een laser meet, en de positionering van zaken als de hoofdsteunen. Die zijn essentieel voor de veiligheid van de inzittenden. Met ergonomische berekeningen kan SEAT garanderen dat de bestuurderspositie niet alleen comfortabel is, maar ook veilig.