1900-6a769c891 Hero mobiel

6 februari 2024

5 bijzondere voertuigen uit de rijke Škoda-historie

Škoda is een van de oudste autofabrikanten van de wereld. In 1895 werd begonnen met de productie van fietsen. Kort daarna volgden motoren, auto’s en zelfs ploegen. Daar zitten heel bijzondere exemplaren tussen, zoals de volgende 5 voorbeelden.

1: ‘Quadricycle’ – een Praagse sensatie

De mannen op de zwart-witfoto hadden best wat vrolijker mogen kijken. Wat je ziet, is een feestelijke gebeurtenis, namelijk het eerste prototype van een auto die in Mladá Boleslav gebouwd werd. De Quadricycle werd voor het eerst vertoond op 1 juli 1900. De vierwieler had geen rond stuurwiel, maar iets wat lijkt op een fietsstuur. Onder het motorfietszadel bevindt zich een cilindervormige brandstoftank.

Zoals je ziet, is de passagiersstoel iets lager gemonteerd. Op die manier kon de bestuurder over zijn passagier heen kijken. De passagier kon zijn voeten laten rusten op een voetenbank. De man die de Quadricycle bestuurt, is Bedřich Merfait, in die tijd een bekende wielrenner uit Praag.

1900-6a769c891
1904-fb02ed28

2: L&K CCCC, motorfiets met vier aparte cilinders

Dit is een van de eerste viercilindermotorfietsen ter wereld, de CCCC van Laurin & Klement, een auto- en motorfabrikant die later met Škoda fuseerde. De motorfiets werd in maart 1904 onthuld en was toen een ware sensatie. Hij was uitgerust met vier dwarsgeplaatste ééncilindermotoren met afzonderlijke krukassen en tandwielen die onderling verbonden waren.

De CCCC was meer een prestigeproject dan een serieuze motorfiets. Zijn meer geavanceerde opvolger kreeg dan ook een enkele krukas.

3: ploegen met de L&K Excelsior P4

Onder de naam Excelsior bouwde Laurin & Klement ook heel wat anders, namelijk gemotoriseerde ploegen. Die werden in 1912 voor het eerst gebruikt. De eerste ploeg was de Excelsior P4. Die had vier cilinders, 80 pk en een cilinderboring van niet minder dan 160 mm. Met deze kolos met zes ploegen van elk twee meter breed kon je de grond tot een diepte van 42 cm open ploegen.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) sneuvelden miljoenen paarden, waardoor de vraag naar gemotoriseerde ploegen explosief toenam. Deze werden later vervangen door lichtere multifunctionele tractoren.

1912-kopie-copy-01e2154e
1963-hajaja-d72fd0e0

4: Škoda Type 990 ‘Hajaja’

De compacte gezinsauto Škoda 1000/1100 MB werd voorafgegaan door meerdere prototypen. Een voorbeeld is de hier afgebeelde stationwagon Type 990 uit 1963. Zijn bijnaam luidde Hajaja. Dat was de held van populaire verhaaltjes op de radio die kinderen hielpen in slaap te vallen. Omdat de viercilindermotor van de Type 990 vrijwel horizontaal onder de bagagevloer lag, alsof hij lag te slapen, werd het zijn koosnaampje.

Hoe ingenieus het ook was bedacht om de motor onder de bagagevloer te plaatsen, problemen met de motorkoeling zorgden ervoor dat de Type 990 nooit in productie is gegaan. In plaats daarvan geniet hij van een welverdiende rust in het Škoda-museum in Mladá Boleslav.

5: Plezier met de Škoda Felicia Fun

Hoewel je het misschien niet verwacht, is de boterbloemgele Škoda Felicia Fun wel in productie gegaan. De Felicia Fun kon je ook in Nederland kopen. De ongeveer 4.000 gebouwde exemplaren zijn tegenwoordig gewilde verzamelaarsobjecten.

De Felicia Fun is in de basis een pick-up, maar door de achterwand van de tweezitscabine naar achteren te schuiven, kon je gemakkelijk twee extra stoelen tevoorschijn toveren en werd het een vrijetijdsauto. Simply Clever in 1996.

1996-kopie-c5e915e7