Stationwagens hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in het modellengamma van Škoda. De eerste stationwagen in deze lijst is honderd jaar oud en de laatste moet nog onthuld worden – zo nieuw is-ie.
We beginnen met de Laurin & Klement 110, een model dat halverwege de jaren twintig verscheen. De bedrijfswagen met laadruim was in een handomdraai om te bouwen tot een volwaardige vierzitter. Dat ombouwen deed je trouwens pas op zondag, want in die tijd was de zaterdag nog een werkdag.
Sinds de komst van de Laurin & Klement 110 circa honderd jaar geleden, bouwde Škoda de volgende spraakmakende stationwagens.
1960 - Škoda Octavia Combi
Begin jaren zestig hield Škoda zich al druk bezig met het thema ‘ruimte’. Dat resulteerde in september 1960 in de onthulling van de Octavia Combi. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen vonden vijf personen een ruime zitplaats. De inhoud van de grote bagageruimte bedroeg 690 liter.
De laatste Octavia Combi liep pas in december 1971 van de band. Dat kwam doordat de productie van zijn opvolger bleef steken bij één exemplaar (zie hieronder). In 1997 introduceerde Škoda de moderne Škoda Octavia Combi, die generatie na generatie uitgroeide tot de populairste stationwagen van Europa.
1963 - Škoda Type 990 ‘Hajaja’
Dit had de opvolger van bovenstaande Octavia Combi moeten worden, maar het bleef bij dit ene exemplaar. Hij was gebaseerd op de Škoda 1000 MB, een veelbelovende sedan met de motor achterin. De techneuten liepen al snel tegen een voorspelbaar vraagstuk aan: hoe bouw je een auto met een grote kofferbak als de motor achterin ligt?
Een prototype van de sedan werd omgebouwd tot stationwagen en de techneuten besloten de viercilinder liggend te plaatsen. Deze methode werd Hajaja genoemd – een verwijzing naar een radioprogramma met verhaaltjes voor het slapengaan. En slapen doe je immers meestal ook liggend.
Nog steeds was het niet handig om de motor onder de bagagevloer te hebben liggen. Je kon er moeilijk bij voor het onderhoud en het was lastig om hem koel te houden. Een korte rekensom in Mladá Boleslav leerde dat de nadelen niet tegen de voordelen opwogen.
1995 - Škoda Felicia Combi
Op 17 oktober 1994 rolde om 10.20 uur de eerste Škoda Felicia van de band. Het was een hoogtepunt in de merkgeschiedenis, omdat dit het eerste model was dat samen met de Volkswagen-groep was ontwikkeld, nadat Škoda in 1991 hier onderdeel van werd. De Felicia Combi werd in 1995 geïntroduceerd.
De instapper had een 1289 cc viercilinder benzinemotor van Volkswagen, leverbaar met 55 of 68 pk. Een jaar na het debuut voegde Škoda hier een sterkere 1.6 MPI aan toe (75 pk). Ook volgde een 1.9 dieselmotor met 64 pk. De uitrusting werd steeds rijker. Op een gegeven moment had de Felicia ABS, vier airbags, stuurbekrachtiging, airconditioning en een boordcomputer. Tegenwoordig doodnormaal, maar in de jaren 90 van de vorige eeuw pure luxe.
2011 - Škoda Octavia Green E Line
In 2011 reden al elektrische Škoda’s over de Europese wegen. Het betrof een testvloot van tien elektrische Octavia Combi’s die praktijkervaring gingen opdoen. Elektrisch rijden was toen al onderdeel van Škoda’s duurzaamheidsstrategie.
De Octavia Green E Line was gebaseerd op de Octavia Combi. Het platform bleek ideaal om plek te creëren voor de accu’s, regelunits en elektromotor. Met 115 pk en 270 Nm kon de Octavia Green E Line vlot optrekken in stadsverkeer en op de snelweg sprintte hij soepel naar de begrensde topsnelheid van 135 km/h. Actieradius? Ongeveer 150 kilometer.
2023 - Škoda Superb Combi
Deze lijst is niet compleet zonder de stationwagen met de allergrootste kofferbak: de moderne Škoda Superb Combi. Als je de achterbank neerklapt, kun je tot wel 1950 liter aan spullen kwijt!
Dat magische getal van 1950 liter geldt trouwens alleen voor de Superb zonder stekker, want bij de plug-in hybride snoept de batterij ruimte af. Maar die batterij zorgt dan weer voor een elektrische actieradius van 134* kilometer (WLTP) en dat is ook een indrukwekkende score. Let er maar eens op: er bestaan maar weinig plug-in hybride stationwagens met zo’n groot elektrisch rijbereik.
2026 en daarna - Škoda Vision O
Je kijkt naar Škoda’s elektrische stationwagen van de toekomst. De Škoda Vision O is nog een concept car, wat betekent dat dit nog niet het definitieve ontwerp is en dat-ie niet in deze vorm bij de dealer komt te staan. Wel geeft zo’n concept car auto-ontwerpers de kans om met allemaal spannende, verfrissende ideeën te komen.
De kofferbak is onveranderd groot: 650 liter bagageruimte en dat kan worden uitgebreid tot ruim 1.700 liter met neergeklapte achterbank. Dat is ongeveer net zoveel als de huidige Skoda Octavia Combi. De productieversie van de Vision O, die wordt gebaseerd op een toekomstig platform van de Volkswagen-groep staat gepland voor het volgende decennium.