De elektrische Škoda Elroq beleefde zijn werelddebuut bij de beroemde Karelsbrug in Praag. Daarmee herhaalt de geschiedenis zich, want ook 30 jaar geleden werd op de iconische brug een nieuwe Škoda onthuld, namelijk de Felicia. De Felicia werd in oktober 1994 voor het eerst aan de wereld getoond. De vijfdeurs hatchback volgde de Favorit op en kwam later ook als compacte stationwagon op de markt. De Felicia is een van de hoogtepunten in de historie van Škoda, omdat dit het eerste model is dat samen met de Volkswagen-groep is ontwikkeld nadat Škoda in 1991 hier onderdeel van werd.
Tussen 1994 en 2001 zijn meer dan 1,4 miljoen exemplaren geproduceerd. Dat de Felicia zo’n groot succes was, kwam door zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting, hoge comfort en efficiënte technologie. Die kwam uit de schappen van de Volkswagen-groep en had zich daar al bewezen. Behalve moderner, was de Felicia ook groter en ruimer dan zijn voorganger Favorit.
Pure luxe
De instapper had een 1289 cc viercilinder benzinemotor van Volkswagen, leverbaar met 55 of 68 pk. Een jaar na het debuut voegde Škoda hier een sterkere 1.6 MPI aan toe (75 pk). Ook volgde een 1.9 dieselmotor met 64 pk. De uitrusting werd steeds rijker. Op een gegeven moment had de Felicia ABS, vier airbags, stuurbekrachtiging, airconditioning en een boordcomputer. Tegenwoordig doodnormaal, maar in de jaren 90 van de vorige eeuw pure luxe. Kun je nagaan hoe uitgelaten kopers waren toen de Felicia ook verwarmde voorstoelen en leren bekleding kreeg.
Auto van het Jaar
Behalve consumenten waren ook de Tsjechische autojournalisten laaiend enthousiast. Zij riepen de Felicia uit tot Auto van het Jaar 1994. En toen moest de stationwagon nog komen. Die Felicia Combi bood plek aan vijf inzittenden en 447 liter bagage. Die praktische rol vervulde de Felicia met verve en dus volgden ook een pick-up en de Felicia Vanplus, een bedrijfswagen.
Vrolijke vrijetijdsauto
De leukste uitvoering is zonder twijfel de knalgele Škoda Felicia Fun. Dit was een vrolijke vrijetijdsauto met een opmerkelijke 2+2 zitopstelling. De laadbak was namelijk uitgerust met een uitklapbare bank. De Felicia Fun is uitgegroeid tot een cultcar en een gewilde klassieker.
Met het verstrijken van de jaren, werd de Felicia ouder en dus kreeg de auto in februari 1998 een facelift. Škoda friste het design op en gaf de Felicia de looks van de nieuwere Octavia. De lengte nam iets toe en de uitrusting werd nog completer. Verder konden kopers uit nieuwe carrosseriekleuren kiezen.
Speciale edities
Wie echt iets bijzonders wilde, kocht een van de speciale edities. Bijvoorbeeld de extra luxe Laurin & Klement, de Atlanta ter ere van de Olympische Spelen in 1996 en de Sport Line of Color Line. Wie nu nog rondrijdt in een Felicia Mystery, mag in zijn handjes knijpen. Het ontwerp van deze zeldzame gelimiteerde uitvoering is gebaseerd op het wereldberoemde astronomisch uurwerk dat in Praag te vinden is.
Ook in de autosport een succes
Behalve op de openbare weg was de Felicia ook in de autosport een succes. Tussen 1995 en 1997 was de Felicia op het rallytoneel te vinden en deed hij mee aan het wereldkampioenschap rally. De rallyauto leverde op een gegeven moment maar liefst 174 pk. Dat was in die tijd heel wat. De Felicia Kit Car kon driften als de beste en eindigde regelmatig op het ereschavot.
Juni 2001 was een verdrietige maand, want toen liep de laatste Felicia van de band. De teller stond op 1.401.489 exemplaren. Een indrukwekkend aantal. Zijn opvolger Škoda Fabia was toen al te koop.
Voorraad Škoda Fabia
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat De Waal Autogroep vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.