header_skoda_octavia_phev

22 augustus 2022

Hoe weet je of een Škoda stil is? Schudden voor gebruik!

Nieuwe Škoda’s worden op talloze manieren getest. De Shaker is een apparaat dat helpt om ongewenste geluiden op te sporen, voordat een auto daadwerkelijk in productie gaat.

Elke nieuwe Škoda die de fabriek verlaat, doorstaat de hobbeltest. Een kort maar intensief traject waarop testrijders onder meer letten op kloppende, piepende en ratelende geluiden. Maar de strijd tegen ongewenste geluiden begint al veel eerder, in de ontwikkelingsfase van het model. Met tests die puur en alleen bedoeld zijn om geluiden te signaleren en vervolgens te elimineren.

De Shaker doet hobbels van echte wegen na

Hoe ontdek je geratel en andere ongewenste bijgeluiden? Door de auto te schudden voor gebruik. Škoda heeft daarvoor een speciaal apparaat, ‘Shaker’ genaamd. De technici in zowel Mladá Boleslav als Kvasiny hebben zo’n schudmachine tot hun beschikking.

De Shaker schudt niet zomaar willekeurig – hij simuleert een echte weg. Technici rijden eerst een specifieke route op de openbare weg en meten de vibraties. Terug in het laboratorium worden hun metingen gebruikt om de Shaker aan te sturen.

Die manier van werken heeft grote voordelen: nieuwe modellen blijven geheim, de technici zijn niet afhankelijk van het weer en ze kunnen tests op exact dezelfde manier herhalen. Bovendien hoeven ze niet naar de andere kant van de wereld te gaan om de nieuwe auto op de lokale wegen te testen. Zolang ze de meetgegevens hebben, kunnen ze die weg in het lab simuleren.

Zo werkt testen met de Shaker

Wanneer een nieuw model getest wordt, rijdt hij over oprijplaten op de Shaker. Twee krachtige trilapparaten worden met het frame van de auto verbonden. Ze leveren tot 8.000 newton aan kracht en werken met frequenties van 5 tot 200 Hz. De schudmachine staat in een geluiddichte ruimte. Die is zo gebouwd, dat de vibraties van het apparaat binnenskamers blijven. Geluiddempende panelen op de muur helpen om de testruimte geluidsdicht te maken.

In de auto zit een geluidsexpert van Škoda. Hij luistert naar ongewenste geluiden en heeft een elektrische stethoscoop om de bron van eventueel getril of geratel te vinden. Het laboratorium gebruikt ook een geluidscamera die met 64 microfoons luistert en vervolgens op beeld laat zien waar geluiden vandaan komen. Als de oorzaak gevonden is en de betreffende onderdelen vervangen zijn, kan de test eenvoudig herhaald worden. Net zolang tot de nieuwe auto fluisterstil is.