Vanaf deze zomer rijden de eerste zelfrijdende prototypen op basis van de toekomstige ID. Buzz op een testterrein in de buurt van München. Dit betekent een mijlpaal voor de Volkswagen Groep en Volkswagen Bedrijfswagens. Binnen de Volkswagen Groep is Volkswagen Bedrijfswagens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Level 4 autonome rijtechnologie.
Lichte bedrijfswagens zijn de logische optie om mensen en goederen ‘autonoom’ te vervoeren. “Met de autonome versie van de ID. Buzz willen we commerciële transport- en bezorgdiensten vanaf 2025 mogelijk te maken,” zegt Christian Senger, binnen Volkswagen Bedrijfswagens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van autonoom rijden. “In een aantal steden kunnen klanten zich straks door een zelfrijdend voertuig naar hun bestemming laten brengen. Ook de bezorging van goederen en pakketten wordt veel eenvoudiger door onze autonome rijservice.”
Partnership met Argo AI voor zelfrijdende auto’s
Voor de ontwikkeling van de zelfrijdende ID. Buzz is Volkswagen een partnership aangegaan met Argo AI. Dit is een globale speler voor autonome voertuigtechnologie. Deze onderneming ontwikkelt zelfrijdende technologie in samenwerking met toonaangevende autofabrikanten, waaronder de Volkswagen Groep. Zowel Volkswagen Bedrijfswagens als Argo AI beschouwt het gebruik van een combinatie van sensoren – waaronder lidar, radar en camera’s – als essentieel om veilig autonoom rijden mogelijk te maken.
Testbaan in München
Argo-oprichter en CEO Bryan Salesky over de vorderingen met de ID. Buzz AD, de zelfrijdende uitvoering van de ID. Buzz: “In de buurt van ons Europese engineering- en ontwikkelingscentrum zijn we bezig met het opzetten van een testbaan naast de luchthaven van München, waarbij we onze uitgebreide ervaring die we hebben opgedaan met onze jarenlange tests in zes verschillende steden in de VS toepassen op specifieke Europese verkeersomstandigheden.”
Nieuwe technologie: Argo Lidar sensor
Voor de ID. Buzz AD (wat staat voor ‘Autonomous Driving’) maakt Volkswagen Bedrijfswagens gebruik van een nieuwe lidar-sensor, Argo Lidar genaamd. Hiermee kan het voertuig objecten tot op 400 meter afstand zien en daar zijn rijstrategie op aanpassen. Argo Lidar beschikt over een ‘Geiger-modus’ die in staat om het kleinste deeltje licht – een enkel foton – te detecteren, wat de basis vormt voor het ‘zien’ van objecten die weinig reflecteren.
MOIA eerste gebruiker ID. Buzz AD
Volkswagen Groep-dochter MOIA wordt in 2025 de eerste gebruiker van de zelfrijdende ID. Buzz AD. “MOIA heeft veel ervaring opgedaan op het gebied van mobiliteitsdiensten en wagenparkbeheer. We hebben Europa’s grootste, volledig elektrische ridepooling-dienst opgezet. Deze expertise zetten we in bij de samenwerking met Volkswagen Bedrijfswagens en Argo AI. Hamburg wordt de eerste stad die een autonome ridepooling-service met een ID. Buzz aanbiedt”, aldus algemeen directeur Robert Henrich.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.