volkswagentiguan1-3

16 juni 2023

Nieuwe Tiguan: premium interieur, hightech en forse elektrische range

Terwijl het model momenteel zijn laatste tests ondergaat, maakt Volkswagen de eerste details van de compleet nieuwe Tiguan bekend. De derde generatie van de Tiguan wordt leverbaar met een nieuw ontwikkeld onderstel met actieve demping en premium features als HD matrixkoplampen. Het model staat op de nieuwste versie van het MQB evo-platform. In combinatie met plug-in hybride-aandrijving is de nieuwe Tiguan in staat om tot 100 kilometer geheel elektrisch te rijden. De wereldpremière van de nieuwe Tiguan staat gepland voor dit najaar, in 2024 komt de opvolger van Volkswagen’s bestseller op de markt.

De Tiguan is wereldwijd al jarenlang het bestverkochte model van Volkswagen. Sinds hij in 2007 debuteerde, kozen al meer dan 7,4 miljoen automobilisten wereldwijd voor de veelzijdige SUV en ook in Nederland is het model razend populair.. Nu voegt Volkswagen een nieuw hoofdstuk toe aan dat succesverhaal.

Volkswagen heeft de modulaire basis voor de nieuwe Tiguan verder doorontwikkeld. Deze nieuwe generatie draagt de naam MQB evo. “Hightech systemen zijn bij dit MQB evo-platform goed met elkaar te combineren. Voorbeelden zijn de nieuwe generatie plug-in hybride aandrijflijnen met een elektrisch rijbereik tot 100 kilometer, waarschijnlijk het beste adaptieve onderstel in dit segment, premium interieurkwaliteit en een al even nieuw en intuïtief te bedienen infotainmentsysteem”, aldus Kai Grünitz, Volkswagen bestuurslid voor Technische Ontwikkeling.

High tech features:

IQ.LIGHT HD matrixkoplampen. 

De Tiguan wordt één van de eerste auto’s in zijn klasse die optioneel HD matrixkoplampen krijgt. De IQ.LIGHT HD matrixkoplamptechnologie werd gezamenlijk voor de Tiguan en Touareg ontwikkeld. Op basis van het top-down-principe wordt de verlichtingstechnologie uit de topklasse nu ook beschikbaar voor de Tiguan in het middenklasse segment.

volkswagentiguan12-2
volkswagentiguan13-2
Nieuw scherm- en bedieningsconcept

Het interieur van de Tiguan is volledig vernieuwd, waarbij Volkswagen nadrukkelijk rekening heeft gehouden met de wensen van klanten voor een intuïtieve bediening. Zo krijgt de Tiguan bijvoorbeeld een nieuw ontwikkeld instrumentarium en een nieuw infotainmentsysteem. Een scherm met een diagonaal tot zelfs 38 centimeter (15 inch) biedt snel en eenvoudig toegang tot functies als navigatie, muziek en de klimaatregeling, en is bovendien naar eigen smaak te customizen. Hoogwaardige materialen, stoelen die je verwacht in een klasse hoger, stoelventilatie en effectieve geluidsisolatie verhogen het luxeniveau. De nieuwe Tiguan biedt bovendien een geluidscomfort dat normaliter alleen in de premiumklasse te vinden is. De middenconsole biedt voortaan meer ruimte om spullen op te bergen. De nieuwe Tiguan wordt uitsluitend met een automatische versnellingsbak (DSG) geleverd. Net als op de ID.-modellen van Volkswagen wordt de versnelling nu gekozen via een schakelaar rechts naast het stuurwiel op het dashboard. Schakelpaddels bevinden zich achter het stuur.

Elektronisch gestuurd onderstel voor meer comfort en dynamiek. 

Het MQB evo-platform vormt de basis voor een nieuwe generatie van het adaptieve onderstel Dynamic Chassis Control (DCC): het optionele DCC Pro, voorzien van schokdempers met twee kleppen. Daarnaast wordt het nieuwe model nu standaard uitgerust met een Vehicle Dynamics Manager, een MQB-systeem dat eerder debuteerde op de huidige Golf GTI. Het systeem bedient de functies van het elektronische sperdifferentieel (XDS) en onderdelen van de schokdempers in het DCC Pro-systeem. Dankzij de Vehicle Dynamics Manager, die remingrepen op individuele wielen kan uitvoeren en de stijfheid van individuele schokdempers kan aanpassen, zijn de rijeigenschappen neutraler, stabieler, wendbaarder en preciezer geworden. In het interieur zijn die verbeteringen merkbaar in het verhoogde comfort en de aanzienlijk verbeterde prestaties in sportief genomen bochten.

volkswagentiguan5-3
volkswagentiguan2-4
eTSI en eHybrid 

Dankzij het MQB evo-platform zijn er tal van aandrijfopties beschikbaar voor de nieuwe Tiguan. In Nederland wordt hij uitsluitend leverbaar met hybride-aandrijving, in de vorm van mild-hybride turbo-benzinemotoren (eTSI) en plug-in hybridesystemen (eHybrid). Het elektrische rijbereik van de nieuwe plug-in hybride aandrijflijnen is afhankelijk van de uitrusting vergroot tot zelfs 100 kilometer. Daarbij verloopt het opladen via wisselstroom (AC) nu sneller in alle eHybrid-versies, en is DC snelladen nu voor het eerst mogelijk.

Premium stoelen 

Optioneel wordt de Tiguan leverbaar met ergoActive voorstoelen. Deze zetels krijgen bijvoorbeeld viervoudig verstelbare pneumatische lendensteunen en een pneumatische 10-kamer drukpunt-massagefunctie in de rugleuningen; features die normaliter enkel in de premiumklasse worden aangeboden. Ook zijn de ergoActive-stoelen voorzien van stoelverwarming en -ventilatie.

volkswagentiguan7-2
volkswagentiguan8-2
Meer bagageruimte

De nieuwe Tiguan is 32 mm langer (4.551 mm) dan zijn voorganger, terwijl de hoogte slechts beperkt is toegenomen, met vijf millimeter (1.640 mm, 1.659 mm incl. dakrails). De breedte (1.939 mm) en wielbasis (2.681 mm) zijn ongewijzigd gebleven. De bagageruimte van de nieuwe Tiguan is echter fors gegroeid, met 33 liter tot 648 liter (beladen tot aan de hoogte van rugleuningen van de achterbank). Ook de hoofdruimte is verder verbeterd, met 9 mm voorin (tot 1.058 mm) en 10 mm achterin (tot 1.022 mm).