Volkswagen_Passat_50_jaar_hero_mobiel

4 juli 2023

Vijftig jaar Passat – vijftig jaar succes (deel 3)

De Volkswagen Passat viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. De gloednieuwe modelfamilie met een watergekoelde motor die Volkswagen in 1973 lanceerde was het begin van een wereldwijd succesverhaal dat tot op de dag van vandaag voortduurt en later dit jaar een vervolg krijgt met een compleet nieuw model. Na eerder op de eerste zes van in totaal acht generaties van de succesvolle middenklasser te hebben teruggeblikt, nemen we nu de Passat B7 en de huidige B8 onder de loep.

Waarvoor je ‘m ook gebruikt, de Volkswagen Passat is altijd een groot succes – zelfs letterlijk. Van gezinnen tot taxichauffeurs – op de Passat kan iedereen vertrouwen. Hij is voor zakelijk rijders ook al decennia lang het ultieme vervoermiddel en is zelfs één van de meest succesvolle zakenauto’s van Europa.

Volkswagen Passat B7 (2010 - 2014)

Volkswagen stelde de zevende generatie van de Passat in oktober 2010 voor op de Mondial de l’Automobile in Parijs. Het was een ingrijpende facelift van het B6-model; de Passat kreeg het nieuwe familiegezicht van Volkswagen uit de kokers van de designers Walter de’Silva en Klaus Bischoff. Zij gaven de Passat z’n chroomaccenten weer terug. Net als zijn voorgangers stonden de B7 Limousine en Variant synoniem voor veel ruimte en zeer goede langeafstandskwaliteiten. De auto werd bovendien geprezen om zijn veiligheid, met in 2011 een vijfsterren Euro NCAP-beoordeling voor de bescherming van inzittenden. Voor nog veiliger en comfortabeler rijden was een groot aantal elektronische assistenten beschikbaar: van adaptieve cruise control (ACC) tot dynamische grootlichtregeling en Hill Descent Assistant, en van verkeersbordherkenning tot rijstrookassistent Lane Assist en dodehoek assistent Side Assist.

In technisch opzicht ging de Passat B7 verder waar de B6 was gestopt. Dus moderne TSI- en TDI-motoren met relatief lage emissiewaarden, maar een hoog vermogen en koppel. De Passat B7 was ook beschikbaar als hybride en als BlueMotion-variant, die was ontworpen om zo zuinig mogelijk te zijn. Met de Passat Alltrack kon je sinds 2012 in de beste Syncro-traditie serieus offroad rijden: 4MOTION vierwielaandrijving, 30 millimeter meer bodemvrijheid en stoere looks kenmerkten de crossover-versie.

De Passat B7 had een groot ‘doe-maar-gewoon-dan-doe-je-gek-genoeg’ imago. De Duitse Bondskanselier Angela Merkel maakte daar in 2012 bewust gebruik van. De nuchtere ‘Mutti Merkel’ gebruikte de B7 als staatskoets tijdens een bezoek aan Washington D.C., waarbij de Volkswagen veel aandacht trok vanwege z’n bescheiden uitstraling.

Zijn natuurlijke habitat was de snelweg: ongeveer driekwart van alle Volkswagens Passat – vooral de Variant – werd zakelijk gereden. En als het leasecontract eenmaal was verstreken, vond de B7 liefhebbers die de auto tot op de dag van vandaag gebruiken waarvoor hij bedoeld is: kilometers maken. Zes-cijferige kilometertellerstanden zijn bij de betrouwbare B7 dan ook eerder regel dan uitzondering.

Volkswagen Passat B8 (sinds 2014)

Na 46 jaar op drie continenten in tien fabrieken te zijn gefabriceerd voor meer dan honderd markten, loopt in 2014 niet alleen de 30 miljoenste Passat van de band, maar introduceert Volkswagen ook de huidige achtste generatie van de populaire luxe middenklasser. Samen met de Golf (35 miljoen) en de Kever (21,5 miljoen) behoort de Passat tot de drie bestverkochte Volkswagen-modellen aller tijden.

Na tal van verschillende verschijningsvormen (waaronder een twee- en vierdeurs limousine, fastback en CC) is het tegenwoordig een stuk overzichtelijk. Volkswagen biedt de Passat B8 sinds vorig jaar alleen nog als populaire Variant-versie aan.

Op alle gebieden is de Passat B8 opnieuw de benchmark waar andere merken zich aan spiegelen. Hij is luxer, innovatiever, groter en digitaler dan ooit. De Volkswagen Passat B8 is de perfecte metgezel voor gezin, vrije tijd en werk. Het model is uitgerust met een reeks geavanceerde technologieën, waaronder het Active Info Display digitale instrumentenpaneel, een head-up display, adaptieve cruise control en Area View camera's rondom de auto. Bovendien onderkent een nieuw detectiesysteem je vermoeidheid eerder dan jijzelf.

Sommige systemen zijn voor het eerst beschikbaar in een productieauto. Voetgangersdetectie en het Emergency Assist-systeem zijn een groot pluspunt op het gebied van veiligheid. Aanhangwagenbestuurders zijn dol op de manoeuvreerassistent Trailer Assist, een technologie die het manoeuvreren van een aanhangwagen vergemakkelijkt.. Daarnaast is de Passat de eerste auto ter wereld die zelfstandig vooruit parkeert. IQ.DRIVE is de nieuwe naam voor alle assistentiesystemen van Volkswagen die (gedeeltelijk) autonoom rijden mogelijk maken. Travel Assist is het extra paar ogen in je Passat dat rijden leuker én makkelijker maakt. Deze slimme bijrijder combineert namelijk drie assistentiesystemen die je tot 210 km/u helpen bij het sturen, remmen en optrekken, en daarbij weggebruikers op afstand houden. Het enige dat je als bestuurder hoeft te doen, is je handen aan het stuur houden.

In goede traditie is er een breed motorengamma voor de Passat. Dat begint met twee benzinemotoren: de 1.5 TSI met 110 kW/150 pk en de 2.0 TSI met 140 kW/190 pk. Ook zijn er twee dieselmotoren: de 2.0 TDI met 110 kW/150 pk en de 2.0 TDI met 140 kW/190 pk. De Passat GTE heeft een systeemvermogen van 160 kW/218 pk en heeft een grotere elektrische actieradius dan ooit. Alle versies zijn zo stil dat sommige inzittenden zich afvragen of de motor wel echt loopt als hij stationair draait.

Vijftig jaar na zijn introductie is de Volkswagen Passat niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Er is voor de Passat nog een succesvolle toekomst weggelegd. De gloednieuwe Passat B9 staat immers al in de coulissen te trappelen, net als de huidige B8 weer als Variant. Eind augustus mogen we hem verwelkomen, begin volgend jaar gevolgd door de marktintroductie.