SEAT-ceo Luca de Meo geeft visie op komende SEAT-modellen

15 januari 2016 SEAT SUV

Ondanks het feit dat SEAT sinds 2013 weer groeit, kan de Spaanse Volkswagen-dochter wel een oppepper gebruiken. SEAT is goed bezig volgens ceo Luca de Meo, die sinds eind september aan het roer staat, maar het moet allemaal nog beter: “SEAT is veel beter dan het imago dat men ons opplakt”, aldus De Meo. “Het is een volwassen organisatie met mooie producten.”

De Italiaanse SEAT-baas trof, zoals hij het noemt, “een compacte organisatie met korte lijnen aan” bij zijn aantreden. De topman, die de naar Volkswagen vertrokken Jürgen Stackmann opvolgde, zegt ook geen verrassingen te hebben aangetroffen. Wel een solide plan dat zijn voorganger achterliet. De Meo: “Ik ga voor de perfecte executie van dat plan, niet voor een drastisch nieuwe koers. We gaan dus door om een unieke, duidelijke identiteit te scheppen. Badgeengineering is verleden tijd.” Het sportieve imago van SEAT relativeert hij ook enigszins: “Sportiviteit blijft, maar niet te nadrukkelijk. We moeten ons aanpassen aan de tijd en de veranderende rol van de auto in de maatschappij.” De Cupra blijft, maar De Meo ziet de Leon als de perfecte basis van het modellengamma. “Die heeft flair, maar sluit ook aan bij de vraag van consumenten.”

Geen cabriolets maar SUV´s en crossovers
Dat er een grote vraag is naar SUV’s, beaamt hij en ook geeft hij grif toe dat SEAT qua aanbod wat dat betreft achter de muziek aanloopt. “De productplanning en het lifecycle-management lieten in het verleden te wensen over, maar die zullen we verbeteren.” En dus zullen de vier nieuwe modellen die er op korte termijn komen beter aansluiten bij de huidige consumentenwensen, vooral op het gebied van SUV’s of crossovers. Ook benadrukt De Meo dat er voor cabriolets geen ruimte is bij SEAT, omdat er onvoldoende vraag naar is. “We gaan vanaf nu alle modellen verder uitdiepen en zullen meer met uitvoeringen spelen. We zien dat daar behoefte aan is, kijk naar het succes van de SEAT Mii by Mango in Spanje. Meer dan een kwart van de kopers wilde die speciale uitvoering.”

Elektrische varianten of plugin hybrides
Als het om design gaat, is de voormalige marketingbaas van Volkswagen alert en realistisch. “Je moet daar decennialang aan bouwen en pas dan creëer je uiteindelijk merkidentiteit en bewustzijn. We gaan wat design betreft dus vooral verder met wat er nu al als basis ligt.” Streeft SEAT ook naar een completer modellengamma, met bijvoorbeeld grote sedans of MPV’s? De Meo: “Voorlopig zetten we in op doorontwikkeling van ons huidige programma en daarvoor blijven de Leon en binnenkort de nieuwe Ibiza de belangrijkste pijlers. Als je in een nieuw segment voet aan de grond wilt krijgen, moet je wel zeker weten dat je op het verlanglijstje van de kopers terechtkomt. Je hebt op zijn minst vijf procent marktaandeel nodig om op de radar te verschijnen. Nee, mijn prioriteit is zorgen dat de vier nieuwe modellen die we de komende twee jaar lanceren echt succesvol worden.” Dat we onder die nieuwe modellen in deze tijd ook elektrische varianten of plugin hybrides kunnen verwachten is “part of the game”, aldus de ceo.

De Meo voegt eraan toe dat SEAT wat dat betreft echter afhankelijk is van de zaken die moederbedrijf Volkswagen ontwikkelt. Al met al voert SEAT dus een ‘doe maar gewoon wat bij je past’-koers en dat blijkt ook zo te zijn als het gaat om de wereldwijde strategie. SEAT is vooral een Europees merk, aldus De Meo, met Mexico als mooie uitzondering, want daar doet het merk het goed. Op de meeste Europese markten noteert SEAT groei, maar de grootste mogelijkheden ziet de fabrikant in de landen rond de Middellandse Zee.

De Altea moet het veld ruimen
SEAT zet in op SUV’s als het gaat om nieuwe producten en aanvullingen op het bestaande programma. Voor de Altea is sinds augustus geen ruimte meer. Het segment van de MPV
daalt in Europa gestaag, omdat de kopers van die modellen grotendeels overstappen op SUVachtige auto’s en crossovers. Met twee modellen in het onderste en het bovenste deel van het C-segment, hoopt SEAT de huidige Altea-rijders te behouden en nieuwe klanten te trekken.

Bron: www.autovisie.nl

Terug naar nieuwsoverzicht