Beste eerste kwartaal ooit voor ŠKODA

18 april 2018

ŠKODA is 2018 zeer succesvol gestart. Na het beste maandresultaat ooit in maart (120.200 afleveringen) sloot de Tsjechische fabrikant ook het eerste kwartaal af met een record. In totaal verkocht het merk de afgelopen drie maanden 316.700 auto’s wereldwijd. De OCTAVIA en KODIAQ waren wereldwijd belangrijke aanjagers van het succes. Van de nieuwe KAROQ werden in de eerste drie maanden van dit jaar bovendien al 17.100 exemplaren verkocht. Met deze cijfers overtrof ŠKODA het sterke resultaat van dezelfde periode vorig jaar met 11,7 procent. ŠKODA deed het goed op belangrijke markten als China, Rusland, Europa en India. In Nederland stegen de verkopen met 46 procent.

Met de sterke resultaten van het eerste kwartaal zet ŠKODA het succes van 2017 door. In maart alleen al werden 120.200 nieuwe ŠKODA’s afgeleverd – nooit eerder haalde het merk dit aantal in een maand. En het succes krijgt alleen maar nieuwe impulsen. Zo onthulde ŠKODA op de autotentoonstelling van Genève in maart het hybride studiemodel VISION X, dat vooruitblikt op toekomstige modellen. De KODIAQ-range kreeg een nieuw topmodel in de vorm van de Laurin & Klement-uitvoering en daarnaast heeft de FABIA een uitgebreide make-over gekregen. Eind augustus staat de vernieuwde Fabia al bij de dealers.

In West Europa leverde ŠKODA in het eerste kwartaal van dit jaar in totaal 130.300 auto’s af, een plus van 6,3 procent vergeleken met dezelfde periode in 2017. Duitsland blijft in deze regio de belangrijkste markt. Hier werden 44.600 ŠKODA’s afgeleverd tegen 40.800 in de eerste drie maanden van 2017 (+9,4 procent). Op diverse markten realiseerde ŠKODA in het eerste kwartaal groei met dubbele cijfers, zoals in Italië (+14,9 procent), Frankrijk (+20,5 procent), Oostenrijk (+12,5 procent) en Zweden (+11,7 procent).

Krachtige groei in Nederland

Ook in Nederland deed ŠKODA het bijzonder goed in het eerste kwartaal. In totaal werden er in die periode 6.269 nieuwe ŠKODA’s afgeleverd. Dit betekent een groei van liefst 46 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017. Het marktaandeel van ŠKODA in Nederland groeide daardoor met 1 procentpunt van 3,6 naar 4,6 procent.

Intussen, in andere landen

In Centraal Europa leverde ŠKODA in het eerste kwartaal in totaal 56.900 auto’s af tegen 52.900 in 2017 (+7,5 procent). In Oost Europa (zonder Rusland) groeide het aantal verkopen met 15,4 procent tot 9.800 exemplaren. Ook in Rusland was de tendens positief met 16.900 afleveringen tussen januari en maart. Dit betekent een plus van 33,1 procent. In China werden in de eerste drie maanden van dit jaar 79.200 ŠKODA’s afgeleverd, een toename van 16,8 procent vergeleken met 2017. ŠKODA verwacht verdere groei door de KAROQ, die sinds eind maart in China beschikbaar is.

Aantal verkopen per model in het eerste kwartaal van 2018 en verschil ten opzichte van dezelfde periode in 2017:

ŠKODA OCTAVIA (105.700; +2,6%)

ŠKODA FABIA (54.600; 0,0%)

ŠKODA RAPID (49.000; -5,3%)

ŠKODA KODIAQ (38.100; >+500%)

ŠKODA SUPERB (37.500; -1,9%)

ŠKODA KAROQ (17.100; -)

ŠKODA YETI (4.900; -77,2%)

ŠKODA CITIGO (uitsluitend verkrijgbaar in Europa: 9.700; +1.0%)

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Terug naar nieuwsoverzicht