ŠKODA Fabia 1.0 TSI: Sportieve driecilindermotor met laag brandstofverbruik

3 maart 2017 skoda-fabia-monte-carlo

Minder cilinderinhoud, meer vermogen. ŠKODA introduceert in de Fabia en Fabia Combi een 1.0 TSI met drie cilinders en vier kleppen per cilinder. De motor vervangt de 1,2 liter viercilinder die tot nu toe in de Fabia werd toegepast. De nieuwe krachtbron biedt meer vermogen – 70 kW (95 pk) of 81 kW (110 pk) in de krachtigste uitvoering – en ook een tot 200 Nm toegenomen koppel (was 175 Nm). Downsizing biedt daarbij nog een ander voordeel: het brandstofverbruik van de 1.0 TSI is tot wel 6 procent lager, met dank aan onder meer een efficiëntere oliepomp en lichtere zuigers.

Inspuitdruk verlaagt brandstofverbruik met 6 procent
Een kleinere cilinderinhoud, een lichtgewicht constructie en meer turbokracht: de ŠKODA Fabia en Fabia Combi krijgen de nieuwste technologische ontwikkelingen van ŠKODA onder de motorkap. Dankzij een hogere inspuitdruk van 250 bar bieden beide varianten van de nieuwe 1,0 liter motor betere prestaties dan de 1,2 liter motoren die ŠKODA tot nu toe gebruikte. Daarbij verbruiken ze tot wel 6 procent minder brandstof.

De derde generatie van de ŠKODA Fabia maakt indruk met een sportief en emotioneel design, een overvloed aan interieurruimte, innovatieve veiligheidssystemen, veel comfort, een state of the art infotainment systeem en een groot aantal ‘Simply Clever’-functionaliteiten. De auto is verkrijgbaar met opties die andere modellen in zijn segment nog niet aanbieden.

Soepele driecilindermotor met een sportief geluid
De nieuwe driecilinder 1.0 TSI-motor van de ŠKODA Fabia loopt niet alleen soepel, maar maakt ook indruk met een sportief geluid. De krachtbron weegt 10 kilogram minder dan de 1.2 die hij vervangt, vooral dankzij zijn compacte afmetingen en het lichtgewicht aluminium cilinderblok. De aluminium zuigers en zuigerstangen zijn zo goed gebalanceerd dat de motor uiterst gesmeerd loopt met weinig frictie, waardoor een balansas niet nodig is. Dit bespaart gewicht en zorgt voor een beter verbruik en een lagere CO2-uitstoot.

De oliepomp, die een volledig variabele doorstroomsnelheid heeft, helpt hier ook aan mee. Hij past constant de oliedruk aan om hem af te stemmen op de behoeften van de motor. De turbodruk, die maximaal 1,6 bar is, wordt snel en soepel opgebouwd, mede doordat de intercooler van de turbo is ingebouwd in het inlaatkanaal van de motor. De driecilinderkrachtbron voelt vlot en alert aan omdat hij sneller in de toeren klimt dan een viercilinder en daardoor de turbo eerder op druk brengt. Dit heeft grote voordelen in bijvoorbeeld het stadsverkeer.

De 1.0 TSI met 70 kW (95 pk): sterker, sneller en met een betere acceleratie
De ŠKODA Fabia 1.0 TSI met handgeschakelde vijfbak levert 70 kW (95 pk) en 160 Nm. In vergelijking met de 1,2 liter viercilinder die hij vervangt, heeft de 185 km/h snelle ŠKODA Fabia 1.0 TSI een 3 km/h hogere topsnelheid (de ŠKODA Fabia CombiABIA COMBI gaat van 185 naar 187 km/h). Hij gaat in 10,6 seconden van stilstand naar 100 km/h, wat 0,3 seconden sneller is dan voorheen (de ŠKODA Fabia Combi gaat van 11,0 naar 10,8 seconden). Het brandstofverbruik en de uitstoot van de Hatchback en Combi zijn bovendien een stuk lager geworden, van 4,6 liter per 100 km (105 g/km CO2) naar 4,3 liter per 100 km* (99 g/km CO2).

De 1.0 TSI met 81 kW (110 pk): zelfde vermogen, veel meer koppel
De krachtige 1,0 liter motor met handgeschakelde zesbak levert, net als zijn 1,2 liter grote voorganger, een vermogen van 81 kW (110 pk). Zijn koppel is echter gestegen van 175 naar 200 Nm. De ŠKODA Fabia accelereert hiermee in 9,5 seconden van stilstand naar 100 km/h (9,6 seconden voor de Fabia Combi) en haalt een topsnelheid van 196 km/h (199 km/h voor de Fabia Combi). Dat de motor beter oppakt, is vooral merkbaar als hij is gekoppeld aan de optionele zeventraps DSG-automaat. In zijn hoogste versnelling doet de ŠKODA Fabia Combi de korte sprint van 60 naar 100 km/h tot wel 2,6 seconden sneller (2,4 seconden voor de ŠKODA Fabia Hatchback). De acceleratie van 80 naar 120 km/h duurt zelfs 4,1 seconden minder lang (3,9 seconden voor de ŠKODA Fabia Hatchback). De handgeschakelde versies van de hatchback en de Combi verbruiken 4,4 liter brandstof per 100 km* (101 g/km CO2), waarmee ze 0,3 liter per 100 km zuiniger zijn. De DSG-varianten zijn 0,1 liter per 100 km zuiniger geworden en verbruiken nu 4,5 liter per 100 km* (104 g/km CO2).

Elektronische veiligheidssystemen uit een hoger segment
De ŠKODA Fabia biedt veiligheidssystemen die op andere modellen in zijn segment niet verkrijgbaar zijn. Hij heeft niet alleen zes airbags, Electronic Stability Control (ESC) en XDS+ tractiecontrole, maar ook het optionele Front Assist (dat het risico op kop-staartbotsingen vermindert) met de City Emergency Brake Function (dat automatisch remt om een aanrijding te voorkomen). Op de nieuwe driecilindervarianten is ook Adaptive Cruise Control leverbaar, dat bij snelheden tot 160 km/h zelfstandig afstand houdt tot een voorganger. Driver Alert waarschuwt vermoeide bestuurders, Hill-Hold Control assisteert bij het wegrijden op een heuvel, de Speed Limiter zorgt dat de ŠKODA Fabia niet harder kan dan een gekozen snelheid en de Multi-Collision Brake-functie remt na een aanrijding automatisch af om nog meer schade te voorkomen. De aanwezige elektronische bandenspanningsmeter is standaard in alle Europese landen.

Andere functionaliteiten die de ŠKODA Fabia uniek maken in het segment van de compacte auto’s zijn het Keyless Entry Start and Exit System (KESSY), de parkeersensoren voor en achter, de regensensor en Light Assist. Dat laatste systeem schakelt automatisch groot licht aan of uit, afhankelijk van de lichtcondities buiten en het tegemoetkomend verkeer.

‘Simply Clever’ – De ŠKODA Fabia zit vol met slimme handigheden
Zoals alle modellen van ŠKODA zit ook de Fabia vol met ‘Simply Clever’-handigheden. Hij is onder meer uitgerust met een paraplu onder de passagiersstoel, een ijskrabber in de tankdop, een smartphone- of iPod-houder in de centrale bekerhouder, flessenhouders in de deuren, een draagbaar afvalbakje, een opbergvak voor een veiligheidshesje en een dashboardkastje met ruimte voor een literfles.

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

*) De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van de op dit moment geldende Europese testmethode. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken.

Terug naar nieuwsoverzicht