SEAT S.A. behaalde tussen januari en september 2024 een bedrijfsresultaat van 415 miljoen euro. Deze resultaten waren 17,2% lager dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar (501 miljoen euro), in een uitdagende economische omgeving die de wereldwijde auto-industrie treft. Bovendien was 2024 een cruciaal jaar voor het bedrijf, gekenmerkt door aanzienlijke investeringen ter ondersteuning van een aantal belangrijke introducties voor het BEV- en PHEV-gamma van het merk CUPRA, terwijl het bedrijf zijn transformatie naar elektrificatie voortzet.
Als gevolg van een complexe wereldwijde omgeving, gekenmerkt door een groeiend concurrentiekader en mixeffecten, bereikte de omzet van SEAT S.A. 10,5 miljard euro, wat een daling van 3% betekent ten opzichte van de eerste negen maanden van het voorgaande jaar (10,8 miljard euro), terwijl het bedrijfsrendement op de omzet met 0,7 procentpunt daalde tot 3,9%.
Tegelijkertijd stegen de leveringen bij SEAT S.A. dankzij de kracht van de merken CUPRA en SEAT. Het bedrijf bereikte een totaal van 422.100 afgeleverde voertuigen in de eerste negen maanden van het jaar, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2023 (jan-sept: 391.800).
“2024 is een uitdagend jaar geweest, waarin we flink hebben geïnvesteerd in het merk CUPRA”, zegt Wayne Griffiths, CEO van SEAT en CUPRA. “Met de toevoeging van de nieuwe CUPRA Born VZ, CUPRA Leon, CUPRA Formentor en onze nieuwe helden - de CUPRA Tavascan en CUPRA Terramar - hebben we nu een volwaardig merk, waaruit onze toewijding blijkt om klanten een gevarieerde reeks BEV's en PHEV's van hoge kwaliteit te bieden. We hebben het nodige werk gedaan en hebben wat nodig is om voorop te lopen in elektromobiliteit.” Griffiths vervolgt.
Over de uitdagingen in de overgang naar elektromobiliteit zei Griffiths: “Ons bedrijf zet zich volledig in voor elektrificatie - er is geen Plan B. We ondergaan de grootste transformatie in onze geschiedenis, maar we kunnen het niet alleen. De toekomst van onze industrie staat op het spel en er is dringend actie nodig om het gebruik van EV te versnellen en ons concurrentievoordeel veilig te stellen. Sterke steun van de overheid en brancheorganisaties is essentieel, want investeringen, banen en de toekomst van onze sector hangen ervan af.”
Patrik Mayer, Executive Vice President Finance and IT bij SEAT S.A: “De externe omgeving in combinatie met de mixeffecten en het concurrentielandschap in 2024 vormen uitdagingen. Echter, met een duidelijke focus op onze strategische prioriteiten en twee sterke, veerkrachtige merken, zijn we vastbesloten om robuuste bedrijfswinsten en rendementen op omzet te behouden, die ons naar een duurzamere en winstgevendere toekomst leiden.”
Groei in leveringen houdt aan
In 2024 blijft CUPRA records breken en registreerde het zijn beste eerste negen maanden in de geschiedenis, met 179.100 afgeleverde auto's. Dit is 5,3% meer dan in dezelfde periode in 2023 (170.100 auto's), wat het onconventionele challengermerk helpt om de mijlpaal van 750.000 verkochte auto's sinds de oprichting in 2018 te overschrijden.
De CUPRA Formentor blijft de best verkochte auto van SEAT S.A., met 85.800 geleverde eenheden tot nu toe in 2024, gevolgd door de CUPRA Born, die tussen januari en september 29.600 geleverde eenheden noteerde en het engagement van het merk voor elektrificatie consolideert. CUPRA blijft groeien in Europa, met Duitsland als zijn onbetwiste beste markt met 59.200 geleverde auto's (+11,1%), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 22.900 (+22,5%) en Spanje met 16.400 leveringen (+3,1%).
De gestage groei van het merk SEAT is een essentiële hefboom voor het bedrijf. Met 242.900 verkochte auto's in de eerste negen maanden staat het merk op het punt om met 9,6% in de dubbele cijfers te groeien (jan. - sept. 2023: 221.700).
De SEAT Ibiza viert zijn 40e verjaardag als het best verkochte model van het merk, met 82.300 afgeleverde auto's, gevolgd door de SEAT Arona met 72.600 leveringen. Duitsland blijft ook de belangrijkste markt voor SEAT met 51.400 verkochte auto's in de eerste 9 maanden van 2024.
Vooruitzichten
De vooruitzichten voor volgend jaar zullen naar verwachting aanzienlijke uitdagingen met zich meebrengen, met invoerrechten op de CUPRA Tavascan die de bedrijfsprestaties waarschijnlijk negatief zullen beïnvloeden. Ondanks de uitdagende omgeving verwacht SEAT S.A. een aanhoudende groei voor beide merken tot eind 2024 en in 2025. Het bedrijf maakt nu gebruik van zijn volwaardige CUPRA-lijn om het aantal leveringen te verhogen en tegelijkertijd is SEAT klaar om zijn positieve momentum vast te houden wanneer het merk in 2025 zijn 75e verjaardag nadert.
Aanbod SEAT
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.