Het einde van het jaar is een mooi moment om terug te kijken. Op het afgelopen jaar, maar je kunt natuurlijk nog veel verder in de tijd teruggaan. Zoals met de volgende 4 historische Škoda-modellen.
1 – Laurin & Klement LW (1905-1911)
Aan het begin van de 20ste eeuw waren postbezorgers maar wat blij met de komst van de Laurin & Klement LW. De driewieler was compact, licht en wendbaar; ideaal voor hun dagelijkse werk. Het vervoermiddel werd een doorslaand succes en werd gebruikt in wereldsteden als Praag, Boedapest en Wenen.
De bestuurder zat op een verhoging achter zijn passagiers of postvracht, zodat hij een goed zicht op de weg had. De Laurin & Klement LW kon 200 kg aan vracht dragen. In 1908 verscheepte Škoda een kleine serie naar Mexico.
2 – Škoda 935 Dynamic (1935)
We maken een sprong in de tijd en komen uit bij de Škoda 935 Dynamic. Dit was in zijn tijd een van de meest gestroomlijnde auto’s ter wereld. Maar ook de 55 pk sterke tweeliter motor was bijzonder. Daarvan stonden de vier cilinders niet naast elkaar, maar ze lagen tegenover elkaar, zoals bij een boxermotor.
De wielbasis bedroeg een indrukwekkende 3,20 meter. Dat is zelfs meer dan de riante wielbasis van de nieuwe Škoda Kodiaq! De 935 Dynamic is nooit in productie gegaan, het bleef bij twee prototypes. Wel waren bepaalde trucjes om de luchtweerstand te verlagen, zoals de afgedekte achterste wielkasten, later terug te vinden op andere auto’s.
3 – Škoda 950 ‘Taub’ (1947)
Veel zeldzamer dan de Škoda 950 ‘Taub’ kom je ze niet tegen. Škoda heeft slechts twee exemplaren gebouwd. Misschien omdat het idee van de auto niet van Škoda zelf was, maar van Alex Taub. Dit was een Amerikaanse expert op het gebied van moderne autoproductie. Hij kwam op uitnodiging naar Tsjechië en stelde voor de Škoda 1101 ‘Tudor’ te vervangen door zijn creatie, een ruime vierdeurs sedan met een gewicht van slechts 760 kg.
Allemaal leuk en aardig, maar de 950 ‘Taub’ kwam niet verder dan een brainstormsessie en is nooit in productie gegaan.
4 – Škoda 973 Babeta (1952)
Je ziet hier een van de eerste terreinauto’s van Škoda, de 973 Babeta. Hij was ontwikkeld voor het leger en kon bergen op met een hellingspercentage tot 85 procent. Voor je beeldvorming: de steilste heuvel van Nederland, de Keutenberg, komt maar tot 6,1 procent. De bodemvrijheid was enorm zodat de soldaten gemakkelijk over boomstammen, rotsblokken en zandbergen konden rijden.
Je kon ook met de Babeta door het water rijden, zelfs tot 60 centimeter diep. Zoals je ziet, werden de koplampen beschermd door dunne tralies. Portieren had de 973 Babeta niet, maar wel een dak. Dat kon je ook gemakkelijk verwijderen, net als bij de oer-Jeep. Škoda heeft 30 exemplaren van de terreinauto gebouwd.
Voorraad Škoda
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat De Waal Autogroep vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.