Futue of SEAT hero mobiel

25 juli 2025

SEAT viert 50 jaar vooruit denken

De SEAT 1200 Sport, beter bekend als de 'Bocanegra', dankt zijn bijnaam aan de zwarte bumper van polyurethaanschuim. Maar het model markeerde ook een belangrijk moment in de geschiedenis van SEAT S.A.: het was de eerste auto die volledig werd ontwikkeld in het Technical Center, dat in 1975 werd geopend.

in het jaar waarin SEAT S.A. haar 75-jarig bestaan viert, bestaat ook het eigen R&D-centrum 50 jaar. Dit jubileum valt samen met een nieuwe ontwikkelfase, waarin de focus ligt op de elektrische stadsauto. "Deze dubbele mijlpaal onderstreept ons blijvende commitment aan vooruitgang, talent en toekomstvisie," alsdus Dr. Werner Tietz, Executive Vice-President Research & Development bij SEAT S.A. 

Van potlood tot pixels

In de beginjaren werkte het centrum met 211 medewerkers. Zij tekenden de eerste ontwerpconcepten nog met de hand, op meterslange papieren vellen. Prototypes kregen hun vorm met gips, en akoestische metingen vonden plaats in schuimrubberen kamers. Anno 2025 bestaat het team uit 1.000 professionals: van engineers en ontwerpers tot aero- en akoestiekspecialisten. Zij werken met 3D-ontwerpen,VR-brillen en AI-tools. De grootste verandering is de veelheid aan technologieën die het team vandaag onder de knie moet hebben. Gips werd klei en geluidsmetingen vinden nu plaats in een speciaal gebouwde, 'box-in-box' akoestische kamer die meer dan 95% van het omgevingsgeluid buitensluit. Microfoons maakten plaats voor dummy-hoofden die geluid registreren zoals een mens het ervaart.

SEAT viert 50 jaar vooruit denken (5)

Van Bocanegra tot Born

Na de Bocanegra volgden modellen als de Ibiza, Toledo en Leon. De toetreding tot de Volkswagen Groep in 1986 en later tot het Audi-Lamborghini-cluster in 2002, zorgde voor verdere technische verdieping. In 2007 kwamen het Design Center en het Prototype Devolopment Center erbij, waarmee het volledige ontwikkelproces werd gecentraliseerd in Martorell - van de eerste schets tot en met de validatie voor serieproductie. Een nieuwe fase begon in 2020 met de CUPRA Formentor, het eerste model dat volledig door CUPRA werd ontworpen en ontwikkeld, en inmiddels het bestverkochte model van de onderneming. In 2021 volgde de CUPRA Born, het eerste volledig elektrische model. Dat jaar werd ook het Test Center Energy geopend – een uniek batterijonderzoekscentrum in Zuid-Europa. Momenteel wordt verder gewerkt aan een assemblagefabriek voor batterijsystemen, met een investering van 300 miljoen euro.

Elektrisch en stedelijk

Het centrum werkt nu aan een nieuwe generatie elektrische stadsauto’s. Van de 310.000 simulaties die in 2024 zijn uitgevoerd – onder andere op het gebied van aerodynamica, veiligheid en geluid – betroffen er 220.000 deze nieuwe modellenreeks. “Dat wij de leiding nemen in de ontwikkeling van de elektrische stadsauto binnen de Volkswagen Groep, laat zien hoeveel vertrouwen er is in onze mensen en kennis,” zegt Dr. Werner Tietz. Dat vertrouwen is inmiddels vijf decennia stevig onderbouwd.

Ontdek 50 jaar technische ontwikkeling