Header ID buzz Mobiel

13 juni 2023

Maximale Samba-beleving: ID. Buzz met smartglass dak

De Volkswagen-bus is een icoon; de Volkswagen Samba-bus is dat in de overtreffende trap. Deze bus, die in 1951 werd geïntroduceerd, was bedoeld om op reizen door de Alpen een perfect uitzicht voor alle inzittenden te bieden. Daarom had hij extra raampjes en zijn canvas-dak kon helemaal open. De nieuwe ID. Buzz met lange wielbasis herinterpreteert het Samba-gevoel met een glazen dak dat slim én cool is.

Romantisch idee toch? Een auto ontwerpen waarin alle inzittenden een perfect uitzicht hebben op een mooie route. Volkswagen bedacht dat extra raampjes in het dak van een T1 daarvoor bij uitstek geschikt waren. Voor nog meer licht én cabrio-kriebels kon het canvas dak ook nog eens helemaal open. Of je nou voorin of achterin zat: in een Samba-bus kon je maximaal genieten van de omgeving. Daarbij waren de ‘Samba’s’ met hun two-tone kleurstelling ook de meest luxe Volkswagen-busjes die je destijds kon kopen. Tegenwoordig zijn het echte collectors items.

Samba-beleving 2.0

De ID. Buzz met lange wielbasis brengt dat bijzondere Samba-gevoel terug. Dat begint met designfeatures als de V-vorm van de neus en de two-tone kleurstelling. De belangrijkste factor is echter zijn enorme (1,71 x 1,04 m) glazen panoramadak dat de twee voorste zitrijen omvat. Een groter panoramadak vind je niet bij Volkswagen. Maar het meest bijzondere is dat het dak gebruikmaakt van smartglass, dat recent ook debuteerde in de nieuwe Volkswagen ID.7. Dat betekent dat je via een touchslider of stemcommando kunt switchen van transparant naar ondoorzichtig. Het geheim: elektronische aansturing van een laag vloeibare kristallen. 

Met een transparant dak heb je een onbelemmerd zicht op bijvoorbeeld de sterren of bewonder je de toppen van de Alpen tijdens een prachtige bergtrip. In de stand ondoorzichtig beperkt het dak de lichtinval, en beschermt het de inzittenden tegen de zon. Ook hightech coatings helpen om de interieurtemperatuur aangenaam te houden. Daardoor hoeft de airco minder hard te werken. Fijne bijvangsten: door de coatings blijft interieurwarmte op koude dagen langer hangen én het slimme dak levert 30 mm extra hoofdruimte op. Allemaal plussen voor een maximale Samba-beleving.