Volkswagen schroeft het tempo van zijn elektrische transformatie flink op. Na de recente hard- en software-updates voor de ID.3, ID.4 en ID.5 staat nu de ID.7 in de startblokken, het nieuwe elektrische vlaggenschip dat onlangs door een internationale jury al werd uitgeroepen tot ‘Duitse Auto van het Jaar 2024’. De ruime fastback-limousine combineert een hyperefficiënte en krachtige aandrijflijn met een groot rijbereik. Dankzij een vermogen van 210 kW en een 77 kWh batterij beschikt de ID.7 (Pro Business) over een actieradius tot 599 kilometer** (WLTP). Ook heeft Volkswagen grootse plannen met de modelserie: zo verschijnt er ook een GTX-versie, kunnen klanten straks kiezen voor een aandrijflijn met vierwielaandrijving en komt er tevens een stationwagon-variant: de ID.7 Tourer. De ID.7 biedt compromisloze kwaliteit en geavanceerde technologie in de hogere middenklasse.
“In de eerste negen maanden van het jaar hebben we de leveringen van onze volledig elektrische modellen met 31,8 procent verhoogd tot 273.000 auto’s”, vertelt Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen Personenwagens. “De ID.7 heeft het potentieel om deze groei aanzienlijk te stimuleren, want het nieuwe vlaggenschip gaat de ID.-familie vertegenwoordigen in de belangrijke zakelijke middenklasse.”
Elektrische revolutie
Met zijn geavanceerde elektrische aandrijving en baanbrekende technologische innovaties zorgt de nieuwe ID.7 voor een enorme verschuiving in het elektrische segment. Vooral op gebied van cockpit-technologie en comfort is de ID.7 een revolutionair model. Het meest opvallende interieurkenmerk is het standaard augmented-reality (AR) head-up display, een primeur in deze klasse. Dit innovatieve systeem projecteert cruciale reisinformatie direct in het blikveld van de bestuurder, waardoor de aandacht op de weg gericht blijft. De introductie van het AR head-up display heeft geleid tot een herontwerp van de cockpit, waar traditionele instrumenten kleiner zijn geworden omdat veel informatie nu al via het head-up display wordt weergegeven. Het infotainmentsysteem is vernieuwd en biedt een intuïtieve menustructuur en grote aanraakschermen. De temperatuur- en volumeregeling zijn geïntegreerd onder het scherm. Het interieur biedt eersteklas comfort, inclusief nieuwe online spraakbesturing, automatisch geregelde luchtroosters, optionele ergoActive stoelen en een panoramisch dak met ‘smart glass’ dat via een stemcommando of een druk op de knop ondoorzichtig of transparant wordt. Al deze innovaties in het interieur maken de ID.7 tot een pionier in zijn klasse.
Indrukwekkende actieradius, efficiëntie en prestaties
De ID.7 is niet alleen een technologisch vooruitstrevend model, maar ook een prestatiegerichte auto met een indrukwekkende actieradius. Dankzij een gecombineerd WLTP-verbruik van slechts 16,3 tot 14,1 kWh per 100 kilometer*** kan de ID.7 wat rijbereik betreft concurreren met benzineauto’s. Deze efficiëntie is het resultaat van doordachte aandrijfsystemen en geavanceerde batterijtechnologie met een hoge energiedichtheid. De gestroomlijnde carrosserie, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,23 (afhankelijk van de uitrusting), draagt bij aan het lage energieverbruik. De later bestelbare Pro S versie met 86 kWh accu komt zelfs tot 700 kilometer ver**. De stille en comfortabele wijze waarop de nieuwe ID.7 deze prestaties levert, is vergelijkbaar met die van de grootste premium sedans.
Dankzij een elektromotor met een vermogen van 210 kW (286 pk) accelereert de ID.7 in slechts 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Een ander opvallend kenmerk is de mogelijkheid tot zeer snel laden: bij DC snellaadstations kan het accupakket dankzij een laadvermogen van maximaal 175 kW (Pro S: 200 kW) in slechts 10 minuten genoeg worden opgeladen om 204 kilometer te rijden. Bij een batterijlading van slechts 10 procent wordt het accupakket in ongeveer 28 minuten weer tot 80 procent opgeladen.
Stijlvol, ruim en geavanceerd
Het ontwerp van de ID.7 combineert moderne esthetiek met praktische bruikbaarheid. Met zijn gestroomlijnde lijnen en gesloten front presenteert de ID.7 zich zelfverzekerd en aantrekkelijk. Het herkenbare silhouet wordt gekenmerkt door een scherpe karakterlijn onder de ramen, wat bijdraagt aan zijn visuele aantrekkingskracht. De ruimte in het interieur is royaal bemeten, met voldoende beenruimte op de voorste en achterste zitrij. Dankzij het in de vloer geïntegreerde accupakket blijft er in de nieuwe ID.7 meer dan voldoende hoofdruimte over. De elektrische achterklep biedt toegang tot een bagageruimte met een inhoud van 532 liter, die kan worden uitgebreid tot maximaal 1.586 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt.
Verder biedt de ID.7 de meest geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder Travel Assist, dat deels geautomatiseerde rijfuncties biedt. Op snelwegen kan de ID.7 bijvoorbeeld het wisselen van rijstrook ondersteunen. De bestuurder houdt echter altijd toezicht, zij het met een aanzienlijk verminderde rijbelasting. Wat parkeren betreft kan de ID.7 geheel zelfstandig diverse geassisteerde manoeuvres uitvoeren, mede dankzij de geheugenfunctie van het uitgebreide Park Assist-systeem (Park Assist Pro). Dit betekent dat de auto volledig autonoom over een afstand van maximaal 50 meter een parkeerplek in kan rijden, bijvoorbeeld thuis op de oprit of op het werk, terwijl de bestuurder het parkeerproces nauwlettend in de gaten houdt.
ID.7 Pro Business: nog dit jaar rijden
In Nederland is de ID.7 inmiddels te bestellen in een aantrekkelijke, tijdelijke introductie-uitvoering: de Pro Business, met de 210 kW/286 pk sterke elektromotor, een 77 kWh accupakket en een uitrusting die vrijwel niets te wensen over laat. Een voorbeeld is de IQ. Light LED Matrix-verlichting en de doorlopende lichtstrip tussen de koplampen, die het hightech karakter van de limousine benadrukken. Ook 20 inch lichtmetalen Montreal-velgen dragen bij aan de krachtige en elegante uitstraling.
Het sleutelloze vergrendel- en startsysteem (Keyless Access) is een mooie binnenkomer in het interieur, dat zich kenmerkt door luxe en gebruiksgemak. Standaard zijn bijvoorbeeld Navigatie ‘Discover Pro’ met 38,1 cm aanraakscherm, het augmented reality head-up display en 8+1 luidsprekers. De met Art-Velours beklede ergo-Active voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en verwarmd. De automatische Climatronic airconditioning heeft drie klimaatzones. Bij dat alles zijn ook Area View met 360-graden-camera en Travel Assist inclusief Adaptive Cruise Control inbegrepen. Daarmee is de ID.7 geschikt voor gedeeltelijk geautomatiseerd rijden. Om de ID.7 Pro Business nog meer aan persoonlijke smaak en wens aan te passen, is hij ook leverbaar met het ‘smart glass’ panoramadak. Andere interessante opties zijn Dynamic Chassis Control en het high-end Harman Kardon audiosysteem.
De ID.7 Pro Business, die aanhangers tot een gewicht van 1.000 kg mag trekken, is tot het einde van dit jaar leverbaar vanaf € 63.990*. Nog dit jaar worden de eerste exemplaren in Nederland geleverd. Binnenkort bouwt Volkswagen het ID.7-gamma snel verder uit. Op de planning staat onder meer de Tourer en de ID.7 Pro S met een verwachte range van zo’n 700 kilometer**.
Net als bij andere ID.-modellen is bij de nieuwe ID.7 t/m 7 jaar onderhoud en 8 jaar fabrieksgarantie (óf maximaal 160.000 km) op de hoogvoltaccu inbegrepen. Daarnaast is er gratis 24 uur pechhulp binnen Europa. Dankzij het uitgebreide servicenetwerk in Nederland en in Europa zijn ID.-rijders binnen 3 uur weer mobiel bij pech, zoals een lekke band.
Voor de Europese en Noord-Amerikaanse markten wordt de ID.7 vervaardigd in de Gigafactory van Volkswagen in Emden, Duitsland.
* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie volkswagen.nl.
** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.
*** De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van de op dit moment geldende Europese testmethode. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken.